'Langgerekte reclamespot' brengt Leeuwinnen op Engelse voorpagina

Reacties

De Oranje Vrouwen schreven zondag geschiedenis met de Europese titel. Kranten in binnen- en buitenland berichtten op de voorpagina over het Oranje-succes, de felicitaties stroomden binnen. Een overzicht.

'Langgerekte reclamespot' brengt Leeuwinnen op Engelse voorpagina

'Finale als langgerekte reclamespot voor voetbal', schrijft de Volkskrant over het succesvolle EK in Nederland. 'Een vol stadion en miljoenen kijkers voor de tv zagen de Oranje Vrouwen Europees kampioen worden. Het werd een finale die wervelde. De reis in zes wedstrijden was vermoeiend en opwindend. De lange reis op de weg naar erkenning van het vrouwenvoetbal kende zondag een glorieuze tussenstop in Enschede, met het behalen van de Europese titel.'

'De Oranje Vrouwen verdienden de EK-winst als geen ander. Met zes opeenvolgende overwinningen en een ongekend gevaarlijke aanvalstrio voorin was Nederland overduidelijk het sterkste land van het toernooi. Daar twijfelde niemand in de oranje Grolsch Veste na afloop toen het stadion werd omgebouwd tot een euforische feestpaleis om de historische overwinning met eeuwigheidswaarde te vieren', concludeert het AD.

'De sensationele zege in de uitverkochte Grolsch Veste in Enschede zal niet leiden tot een uitpuilend sportpark als SC Heerenveen en VV Alkmaar op vrijdag 1 september de eredivisie openen. Dat zou een illusie zijn, valse hoop', is te lezen in NRC Next. 'Net als het idee dat de internationals stinkend rijk kunnen worden dankzij hun voetbalprestaties. Dat is in Nederland voor bijna geen enkele topsporter weggelegd, op (mannelijke) voetballers en de beste wielrenners na. De werkelijke rijkdom schuilt in het idee dat de speelsters de beste van Europa zijn en dat misschien nog wel jaren kunnen blijven. De ultieme vorm van eer en erkenning.'

'Golden Girls', kopte De Telegraaf met chocoladeletters. 'Met de Europese trofee op tafel middenin de kleedkamer drong het besef door dat er afgelopen weken iets unieks is neergezet. Een historische prestatie van een landje dat nog geen decennium geleden helemaal niet meetelde in het vrouwenvoetbal. Kampioenen!'

Ook in het buitenland bleef de prestatie niet onopgemerkt. The Guardian had voor de Oranje Vrouwen een plaatsje op de voorpagina gereserveerd. 'Op het EK in Nederland was het beste voor het laatst bewaard met de meest opwindende wedstrijd, die zowel de beste promotie was voor het vrouwenvoetbal als Nederland de even terechte als verrassende kampioen maakte.'

In Duitsland werd tandenknarsend de uitkomst van het EK gevolgd. 'Zes keer op rij werd Duitsland kampioen. Bij deze finale waren we er alleen vanachter de tv bij', schrijft Bild. 'In het stadion waren we alleen aanwezig met een spandoek: Duitsland, waar zijn jullie? Het gastland lachte als laatste. Met een curieus doelpunt versloeg Oranje de sterke ploeg van Denemarken.'

Denemarken stond in de schaduw van Nederland. Ondanks het verlies heeft het team van bondscoach Nils Nielsen iets om met trots op terug te kijken. 'Velen, zeer velen hebben het gezien. DR en TV2 (Deense zenders, red.) hadden zondagmiddag alle ruimte gemaakt om aandacht te besteden aan de vrouwen. En de Deense kroonprins had zijn agenda vrijgemaakt om de meisjes in Nederland van dicht bij te volgen', schrijft Ekstrabladet. 'Zilver op het EK en goud voor het winnen van het Deense volk.'

Koning Willem Alexander had oog voor het succes van de Oranje Vrouwen.

De Oranje Leeuwinnen hadden sowieso geen klagen over de stroom van felictaties van prominenten.

'Europees kampioen in eigen land, het is gewoon echt geweldig'
Feest bij Leeuwinnen: 'Heb niet zoveel alcohol nodig, ik ben al lam'
Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.