Irritatie FC Emmen groeit: KNVB houdt lucratieve sponsordeal tegen

Reacties

FC Emmen houdt de kaken tot nu toe stijf op elkaar over de soap rond zijn beoogde hoofdsponsor. Feit is dat de situatie aan De Oude Meerdijk inmiddels behoorlijk wat irritatie oplevert.

Irritatie FC Emmen groeit: KNVB houdt lucratieve sponsordeal tegen
© Pro Shots

Vorige week maandag een appje vanuit FC Emmen. Of we belangstelling hadden om dinsdag bij een persconferentie aanwezig te zijn. Belangrijk nieuws, zo werd ons medegedeeld. Belangrijk nieuws dat inmiddels al meer dan een week op de plank ligt.

Al snel lekte uit wat er gebeurd was. FC Emmen had het bedrijf EasyToys gestrikt als hoofdsponsor. Er werd gerept over een deal ter waarde van ruim een half miljoen euro per jaar. EasyToys is, zoals de naam al doet vermoeden, een speelgoedwinkel. Alleen niet voor kinderen, maar volwassenen. De Veendammer firma is gespecialiseerd in accessoires voor in het nachtkastje. De KNVB was daar niet zo enthousiast over. De bond haalde een streep door de presentatie, omdat de seksspeeltjesfirma mogelijk niet voldoet aan de richtlijnen die de bond hanteert voor sponsoring.

De bond wil inhoudelijk niet over de zaak naar buiten treden. Zeister bronnen bevestigen echter dat een speciale commissie momenteel naar de zaak kijkt. Daarbij is het sponsorreglement leidend, geeft de KNVB desgevraagd wel aan. Specifiek artikel 3: ‘De uit hoofde van sponsoring door de club te leveren of te ontvangen tegenprestatie mag niet in strijd zijn met enige wet, de openbare orde of de goede zeden of met de Nederlandse Reclame Code, dan wel met de goede smaak of het fatsoen en evenmin met de statuten en reglementen van de KNVB of met besluiten van het bestuur betaald voetbal.’ Op welke termijn de KNVB een beslissing neemt over de kwestie, is onbekend.

Bij FC Emmen is de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor inmiddels uitgegroeid tot irritatiedossier. Irritatie doordat de naam van de beoogde geldschieter al ruim een week op straat ligt. Irritatie over de KNVB. Vanwege ingrijpen uit Zeist waren de Drenten afgelopen weekend de enige Eredivisie-club zonder hoofdsponsor (zie op de foto het blanco shirt) en dreigt een financiële strop, in een uitdagende tijd.

Opmerkelijk is dat EDC, het moederbedrijf van EasyToys, wél al langere tijd verbonden is aan FC Groningen. De bestuursleden van FC Groningen waren in het recente verleden op werkbezoek bij de sponsor, waar na afloop ‘een goed gevulde EasyToys goodybag op hen stond te wachten.’

Dat een erotische sponsor weerstand oproept, terwijl de KNVB zelf met TOTO samenwerkt en de Eredivisie in het verleden door Holland Casino gesponsord werd, zijn zaken die in Drenthe tot behoorlijk wat frustratie en vragen leiden. In elk geval zijn de termen ‘goede zeden, goede smaak en fatsoen’ waarin over het sponsorreglement gerept wordt, behoorlijk arbitrair en aan interpretatie onderhevig. Wat voor de een buitensporig is, kan voor de ander de normaalste zaak van de wereld zijn.

De club wilde desgevraagd niet reageren. FC Emmen vreest namelijk dat EDC/EasyToys zich als gevolg van de negatieve publiciteit compleet terugtrekt. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen
Meer FC Emmen
Meer over FC Emmen
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.