Duits voetbal akkoord met miljardeninvestering in competities
De 36 deelnemers aan de Bundesliga en de 2. Bundesliga hebben maandag met de benodigde meerderheid van twee derde ingestemd met het plan om investeerders toe te laten tot de DFL, de organisatie die de beide competities organiseert.
De Sportschau weet dat de organisatie een miljard euro hoopt op te halen en wat er met dat geld gaat gebeuren, omdat het sportprogramma van de Duitse publieke omroep het interne investeerdersplan van de DFL in handen heeft gekregen. De meerderheid van de hypothetische opbrengsten, 600 miljoen euro, is gepland voor digitalisering en internationalisering.
Er moet 164 miljoen naar een eigen digitaal platform gaan waar video's op zullen verschijnen en fans zich op kunnen abonneren. Deel van het plan is ook een internationale fanshop. Voorts is er 183 miljoen voorzien voor vermarkting van het Duitse voetbal in het buitenland. Dan moet bijvoorbeeld gedacht worden aan buitenlandse tours van de clubs, zoals Premier League-ploegen die al jarenlang elke zomer doen.
Voorts moeten kijkers van illegale streams wellicht vrezen: er zou 126 miljoen naar maatregelen voor de Duitse markt vloeien, waar de aanpak van piraterij een belangrijk speerpunt is. Kleinere bedragen zijn greserveerd voor reclamepartners en de uitbouw van de Virtual Bundesliga, de e-sportafdeling van de DFL.
Dat klinkt allemaal mooi, dus is er uiteraard ook een catch: de clubs moeten in ruil voor deze plannen twintig jaar lang acht procent van hun inkomsten afdragen aan de nog te vinden investeerder(s). Er is 300 miljoen gereserveerd om clubs te compenseren voor dat inkomensverlies. Zoals gezegd: de clubs hebben in meerderheid ingestemd: 24 van de 36 gingen akkoord en dat was precies het aantal dat benodigd was.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login