Bayern klopt United als meest waardevolle voetbalmerk

Bayern München kroonde zich door de Champions League-finale van Borussia Dortmund te winnen (2-1) tot kampioen van Europa, pakte de Duitse titel en is nu ook lijstaanvoerder als het gaat om meest waardevolle voetbalmerk ter wereld.

Bayern klopt United als meest waardevolle voetbalmerk

Volgens een onderzoek van Brand Finance is de Beierse grootmacht als merk momenteel zo'n 665 miljoen euro waard. Manchester United, dat in marketingtermen voorheen de meest waardevolle club was, wordt geschat op zo'n 645 miljoen euro. United zag een daling van twee procent.

Als belangrijkste redenen dat United met twee procent is gezakt in waarde, gelden het weinig succesvolle Europese avontuur (in de achtste finale werd de ploeg uitgeschakeld door Real Madrid) en het vertrek van manager Sir Alex Ferguson.

De merkwaarde van de verschillende clubs wordt vooral geschat op basis van merchandising, elftalwaarde, gewonnen prijzen, het gemiddelde aantal toeschouwers en de geschiedenis van een club. Dat is dus gerelateerd andere factoren dan het jaarlijkse onderzoek van Forbes, dat in januari Real Madrid als meest waardevolle club schatte.

Real Madrid en Barcelona staan respectievelijk op de derde en vierde plaats. Chelsea, Arsenal, Liverpool en Manchester City moeten het doen met de vijfde, zesde, zevende en achtste plaats. Buiten Europa is het Braziliaanse Corinthians de meest waardevolle club, met een geschatte merkwaarde van een kleine honderd miljoen euro.

Nederlandse clubs vervullen een marginale rol op de ranglijst. Ajax bezet de veertiende plaats met een merkwaarde van 126 miljoen euro, wat een daling van dertien procent betekent. PSV komt nog net in de top vijftig voor, maar de Eindhovenaren staan door een daling van achttien procent (!) met een merkwaarde van 47 miljoen op de veertigste plaats.

Alle gebruikte foto's op VI.nl zijn afkomstig van VI Images.

Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen