'Een tour door Mexico is een heel hot thema bij PSV'

Reacties

Aan de populariteit van Hirving Lozano in Mexico lijkt geen grenzen te zitten. De 23-jarige aanvaller van PSV is zonder twijfel dé grote ster van het Mexicaanse voetbal. Hoe kan de club uit Eindhoven die gigantische volksliefde voor Chucky en ook Erick Gutiérrez commercieel uitnutten?

'Een tour door Mexico is een heel hot thema bij PSV'

'Het is te hopen dat PSV heeft geleerd van het verleden', stelt Cees van Nieuwenhuizen in de nieuwe Voetbal International. Het is komende week dertig jaar geleden dat Romário naar PSV kwam en de voormalig topman van Nike was vervolgens nauw betrokken bij de komst van Ronaldo naar Eindhoven. 'Maar PSV heeft hun rol en de bekendheid van Romário, Ronaldo en later al die anderen niet zo spectaculair te gelde gemaakt. Ze hadden er veel meer mee kunnen en moeten doen. De scoutinglijn was, net als nu kennelijk in Mexico, in Brazilië met Piet de Visser goed op orde. Daar moet je van profiteren, dat heeft PSV toen te weinig gedaan.'

'Bij Nike was het credo altijd: It's all about relationships', vervolgt Van Nieuwenhuizen. 'Als je je contacten en je netwerk op orde hebt, kun je veel creëren. Als ze hun huiswerk echt goed doen, moeten ze uiteindelijk misschien wel bij Carlos Slim (één van de rijkste zakenmannen ter wereld, red.) uit kunnen komen.'

'Gretigo Lozano is een voorbeeld voor alle Nederlandse aanvallers'

Het lukte PSV al wel met Aeromexico de eerste grote Mexicaanse sponsor binnen te halen. Maar volgens Anko van der Werff, sinds 2014 Chief Revenue Officer van het Mexicaanse bedrijf, zijn er veel meer mogelijkheden. 'Met een tour door Mexico kan PSV veel geld verdienen en hun commerciële netwerk enorm uitbreiden. PSV zou dan dagelijks voorpaginanieuws zijn. Chucky en Guti zijn zo populair en toch ook nog aaibaar zodat ze in alles de gunfactor hebben. Ik verwacht dat PSV snel komt en dat is hun opening tot de Latijns-Amerikaanse markt.'

'Een tour door Mexico is een heel hot thema', zegt commercieel directeur Frans Janssen van PSV. 'Daar voer ik gesprekken over met Mark (van Bommel, red.) en John (de Jong, red.). Op het moment dat je een paar Mexicaanse sterren in je selectie hebt, dan moet je daar commercieel naar handelen. ESPN biedt bijvoorbeeld de wedstrijden van PSV aan voor honderden miljoenen in Noord- en Zuid-Amerika. Iedereen kan ons volgen. En daar moeten wij zakelijk iets mee. Op structurele basis, meerjarige sponsorcontracten, maar ook in de vorm van wedstrijden spelen in die landen.'

Het complete verhaal over hoe PSV de populariteit van de Mexicanen commercieel moet zien te verzilveren, is te lezen in de nieuwe VI en uiteraard via VI PRO.

Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.