Van Praag haalt in open brief uit naar PSV-directeur Sanders

Reacties

Michael van Praag is not amused na de uitlatingen van Tiny Sanders van vorige week. De scheidend algemeen directeur van PSV liet in gesprek met Voetbal International weten dat hij niet blij is met de toetreding van de onervaren Edwin van der Sar in het bestuur van de internationale belangenorganisatie European Club Association (ECA).

Van Praag haalt in open brief uit naar PSV-directeur Sanders

Van Praag (foto) schreef daarom een open brief op persoonlijke titel aan Voetbal International en De Telegraaf:

‘In het kader van de nieuwe UEFA Youth League schreef PSV vorig jaar op zijn website dat de UEFA en de KNVB hiermee de (middel)kleine clubs in Europa benadeelden. Mij bereikte vanuit Eindhoven zelfs het bericht dat de Nederlandse vertegenwoordiger in Europa (ik dus) voor Nederlandse clubs in dit kader verkeerde beslissingen nam.

En dat, terwijl PSV zelf iedere gelegenheid onbenut had gelaten om invloed op de ontwikkeling van deze Youth League uit te oefenen. De PSV-vertegenwoordiger nam tijdens vergaderingen over dit onderwerp nimmer het woord of ging eerder naar het vliegveld!!!

Ik ben dat bij PSV op kantoor komen uitleggen en rechtzetten en we hebben het uitgesproken. Nu lees ik in de media dat Tiny Sanders vindt, dat Edwin van der Sar te onervaren is voor het Bestuurslidmaatschap van de European Club Association (ECA).

Bovendien zei hij: "We hebben als Europese vertegenwoordiger al Michael van Praag en die is van Ajax en Van der Sar is ook van Ajax. Er zijn meer clubs in Nederland dan Ajax". Tiny Sanders vroeg mij indertijd in deze zaak te willen bemiddelen en door dit zo te zeggen zou kunnen worden verondersteld dat hier sprake is van een Ajax-onderonsje en wordt aldus mijn integriteit als bondsvoorzitter aangetast.

Het is bovendien een opmerking van iemand die beter weet, en dus ten onrechte de verontwaardigde clubbestuurder uithangt.

Want zijn PSV staat bestuurlijk in Europa nu met lege handen......

Niets is minder waar en daarom wil ik hier met klem op reageren.

Maarten Fontein (AZ) moest het bestuur van de ECA verlaten. Het was uiteraard in het belang van de Nederlandse clubs dat er opnieuw een Nederlander in het ECA-bestuur zou komen. Er waren twee kandidaten, Peter Fossen van PSV en Edwin van der Sar van Ajax. Beide clubs kwamen er niet uit wie nu de voorkeur genoot. De ECA had al laten weten dat Nederland slechts een kans zou maken als men één kandidaat naar voren schoof. Er waren bovendien meer kandidaten dan verkiesbare plekken.

Tiny Sanders verzocht mij om te bemiddelen teneinde uit de ontstane impasse te komen. Dat vond ik moeilijk, want ik ben ook erevoorzitter van Ajax. Maar hij vond dat geen bezwaar, want ik stond als bondsvoorzitter van de KNVB immers boven de partijen.

Omdat hij Edwin te onervaren achtte, stelde hij voor Peter Fossen kandidaat te stellen, die zich dan na twee jaar vrijwillig ten faveure van Edwin zou terugtrekken.

Prima, ik heb eerst contact opgenomen met de ECA. Die zagen niets in dat voorstel, omdat dit al eens eerder tussen twee Spaanse clubs was afgesproken, hetgeen nadien tot grote problemen leidde, omdat een van die clubs die afspraak later bleek te zijn vergeten.

Daarna heb ik de voorzitters/directeuren van de Nederlandse clubs die lid zijn van de ECA gebeld. Iedereen steunde Edwin, omdat men vond dat hij zeer eenvoudig deuren zou kunnen openen welke voor anderen gesloten bleven. Eén voorzitter zei zelfs: "Ja, hij is wat onervaren, maar wat geeft dat? Dan helpen we hem met zijn allen toch gewoon een beetje".

Een van hen was niet tegen Edwin, maar zag wel wat in het voorstel van Tiny Sanders. Er was uiteindelijk simpelweg een meerderheid voor de directe kandidaatstelling van Edwin en dat heb ik Tiny Sanders medegedeeld. Die trok daarop de kandidatuur van Peter Fossen zeer sportief in.

Ondanks het feit dat er meer kandidaten waren voor de beschikbare plekken, is Edwin vervolgens door de ECA-clubs praktisch unaniem als bestuurslid gekozen.

Ik ben voorzitter van de Club Competitions Committee, de enige UEFA-commissie die zich met Europees clubvoetbal bezighoudt; Champions League, Europa League en Youth League. Die commissie bereidt beslissingen voor het UEFA Executive Committee voor en voorziet hen van advies. Binnen deze commissie ontstond tegelijkertijd een vacature.

De ECA stelde Peter Fossen voor om in die vacature te voorzien. Geweldig dus!! Nóg een Nederlander actief in Europa. Maar dat bleek niet door te kunnen gaan, omdat die plek voorbehouden was aan een club uit Oost-Europa.

Daarop heb ik ( deze "Ajax-man" dus ) er bij de UEFA op aangedrongen dat Peter Fossen toch als extra toegevoegd lid plaats zou kunnen nemen in deze voor het clubvoetbal zo belangrijke UEFA-commissie. En dat gaat dus ook gebeuren, hij wordt lid.

Het stuit mij dan ook enorm tegen de borst dat Tiny Sanders daar volledig aan voorbijgaat en doet voorkomen of PSV ten opzichte van Ajax wordt benadeeld, want er zijn meer clubs in Nederland. En dat terwijl Peter Fossen door een, in de ogen van Tiny Sanders, "Ajax-man" in het zadel is geholpen.'

Michael van Praag

Bekijk hier al onze video's