UEFA wil lucratieve sponsordeals City en PSG aanpakken

Manchester City en Paris Saint-Germain zijn gewaarschuwd. Beide clubs mogen niet zomaar lucratieve sponsordeals met eigenaren sluiten om de regels van het Financial Fair Play-systeem te omzeilen. Dat heeft secretaris-generaal Gianni Infantino van de UEFA laten weten.

UEFA wil lucratieve sponsordeals City en PSG aanpakken

Inkomsten van clubs mogen geen duidelijke relatie hebben met de eigenaar ervan, is de voorwaarde die de UEFA stelt aan clubs. Dat is nu wel het geval bij Manchester City en Paris Saint-Germain, waarbij de laatste zelfs tweehonderd miljoen euro per seizoen opstrijkt van de Quatarese Toerisme Autoriteit.

De Financial Fair Play-reglementen schrijven voor dat clubs niet meer uitgaven dan inkomsten mogen hebben. 'We zullen deze deals nauwkeurig bestuderen', verzekert Infantino tegenover The Guardian.

'Onze verantwoordelijkheid is een systeem te creëren dat werkt voor meer dan 630 clubs, zonder er een in het bijzonder uit te halen en de rest te negeren.' Dat het ook goed kan gaan bewijzen Bayern München, Borussia Dortmund en Arsenal, die al jaren financieel gezond zijn zonder directe inbreng van sponsors/eigenaren.

'Het gaat om ontzettend veel geld en het is een zeer zorgelijke situatie', stipt Infantino aan. 'Clubs hebben de verantwoordelijkheid dit serieus te nemen. Het gaat niet om één club die failliet kan gaan. De gevolgen van een faillissement van een club worden ook elders in de voetballerij gevoeld.'

Deze zomer start de UEFA met een zorgvuldige analyse. De seizoenen 2011/12 en 2012/13 zijn de eerste die de Europese voetbalbond onder de loep neemt. Gestraft worden clubs waarschijnlijk pas in het seizoen 2014/15. Zouden de reglementen nu al hun intrede doen, dan levert dat voor liefst twintig clubs een faillissement op. Chelsea en Manchester City zouden hier twee van zijn.

Alle gebruikte foto's op VI.nl zijn afkomstig van VI Images.

Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen