Blatter haalt in open brief uit naar ethische commissie

Reacties

In een open brief aan de 209 bonden die zijn aangesloten bij de FIFA, heeft Sepp Blatter nogmaals zijn onschuld bepleit. Donderdag moet de geschorste voorzitter van de FIFA zich verantwoorden voor de ethische commissie van de wereldvoetbalbond, die hem levenslang kan schorsen.

Blatter haalt in open brief uit naar ethische commissie

Blatter moet dan uitleg geven over een verdachte betaling van 1,8 miljoen euro uit 2011 aan UEFA-voorzitter Michel Platini, die zich eveneens moet verantwoorden en momenteel ook geschorst is.

'Ik kan iedereen ervan verzekeren dat het een legale betaling was', herhaalt Blatter in zijn brief aan de 209 bonden, waaronder de KNVB. 'Die betaling is gebaseerd op een mondelinge afspraak uit 1998, maar de volledige betaling werd pas in 2011 verzocht en is daarom toen gedaan. Dat de betaling correct verlopen is, is door alle afdelingen van de FIFA bevestigd.'

Blatter laakt de rol van de ethische commissie. 'Als ik zie hoe die commissie zich publiekelijk uit over deze zaak en tegen mij de maximale straf (levenslange schorsing, red.) eist, constateer ik dat daardoor de publieke opinie op een gevaarlijk punt is beland. Dit doet me denken aan een inquisitie. Hoewel ik nu geschorst ben, laat ik me niet isoleren en zeker niet de mond snoeren. Laten we hopen dat 2016 een beter jaar wordt voor de FIFA.'

Bekijk hier al onze video's