Stadsderby in Praag ontspoort volledig: bizarre beelden uit Tsjechië

65Reacties

De stadsderby tussen rivalen Slavia Praag en Sparta Praag is zaterdagavond volledig ontspoord. Bij een stand van 3-2 in het voordeel van de thuisploeg stormden de supporters van Slavia het veld op. Ze belaagden de spelers van Sparta en de fans in het uitvak met vuurwerk.

Chance Liga

Chance Liga

Slavia kon in eigen huis tegen de aartsrivaal landskampioen worden. De voorsprong was zeven punten, met nog drie wedstrijden te spelen. Sparta, de ploeg van voormalig Feyenoord-trainer Brian Priske, kon de spanning met een zege juist weer een beetje terugbrengen. Slavia draaide in de tweede helft een 1-2 achterstand om naar een 3-2 voorsprong.

Na een uur werd de sfeer in het stadion al wat grimmiger. Hier en daar kwam vuurwerk op het veld en Slavia-aanvaller Tomas Chory kreeg zijn derde rode kaart van de competitie (een record) na een elleboogstoot. In de blessuretijd kreeg ook de gewisselde David Doudera vanaf de bank een rode kaart.

In de zevende minuut van de blessuretijd ging het helemaal mis. De fanatieke Slavia-supporters bestormden het veld met fakkels en vuurwerkpijlen. De spelers van Sparta vluchtten de kleedkamers in. Jakub Surovcik, doelman van de bezoekers, bleef in eerste instantie op het veld, maar werd aangevallen en kreeg een beker bier in zijn gezicht.

De 'supporters' vervolgden hun tocht richting het uitvak om de fans van Sparta met vuurwerk te beschieten. De wedstrijd werd gestaakt: eerst tijdelijk en later definitief. Op social media liet Sparta weten het stadion uit veiligheidsoverwegingen zo snel mogelijk te hebben verlaten.

Reactie Slavia-directeur
Slavia-directeur Jaroslav Tvrdik reageerde met afschuw op de incidenten in zijn stadion. 'Een of twee spelers van onze tegenstander zijn aangevallen. Het is goed dat de wedstrijd is afgelast. Wij kunnen niets anders dan ons verontschuldigen. We moeten zorgen dat dit in de toekomst nooit meer gebeurt.'

'Het is moeilijk. We waren drie of vier minuten van ons kampioenschap af. Ik geloof er heilig in dat we het hadden gered. In plaats van feestvieren, zien we de grootste schande die ik in elf jaar bij deze club hem meegemaakt. Ik excuseer me bij alle normale fans die op de tribunes zijn gebleven. Het is een schande, we moeten hier nu mee leven.'