Penalty nemen terwijl keeper nog niet staat: bekijk Chery's slimmigheidje
Tjaronn Chery trok zondag de aandacht met zijn snel genomen strafschop in het duel tussen NEC en NAC Breda. Terwijl de doelman nog niet op zijn lijn stond, schoot de routinier de bal snel binnen. Mag dat volgens de regels?
Binnen tien minuten stond NEC zondag op voorsprong tegen NAC. De Nijmegenaren kregen een strafschop mee en Chery ging achter de bal staan. Op het moment dat Bas Nijhuis met een fluitsignaal aangaf dat de penalty genomen mocht worden, stond NAC-doelman Daniel Bielica nog niet op zijn doellijn, maar erachter.
De 37-jarige buitenspeler toonde zich vernuftig en schoot de bal snel binnen. Bij veel mensen borrelde de vraag op of dat officieel wel mag. Een duik in de reglementen leert ons dat het wel degelijk is toegestaan. 'Als de bal wordt getrapt, moet de doelverdediger van de verdedigende partij ten minste een deel van één voet op, boven of achter de doellijn hebben', staat in de reglementen.
Aangezien Bielica achter de doellijn stond – en er al was gefloten door Nijhuis – mocht Chery de penalty inderdaad op deze manier binnenschieten.






