Feyenoord laat Mario Been voortaan thuis: 'Ik ben te kritisch geweest'
Clubman Mario Been gaat bij Europese uitwedstrijden niet meer mee met Feyenoord. Normaal gesproken reist Been mee met de businessclub en spreekt hij de leden voor de wedstrijd even toe. Dat is nu klaar omdat de club vindt dat de ESPN-analyticus zich te kritisch uit heeft gelaten over Feyenoord. Dat vertelt Been in de nieuwste aflevering van de Dick Voormekaar Podcast van Martijn Krabbendam en Michel van Egmond.
De oer-Feyenoorder en huisanalyticus van de Feyenoord-podcast van VI gaat dus ook niet meer mee naar SC Braga. 'Ik mag niet meer mee van meneer Te Kloese. Ik ben te kritisch geweest geloof ik. Ik ben op mijn vingers getikt. Die reden kreeg ik. Ik was te kritisch geweest waardoor ik niet meer mee mag.'
Been had iets gezegd over het aanvoerderschap bij Feyenoord. De band van Quinten Timber werd door trainer Robin van Persie afgepakt. 'Dat vond ik niet goed gemanaged. Dat soort dingetjes had ik bij ESPN gezegd. Dat is mijn werk. Daar wordt gevraagd naar mijn mening. Als ik dat niet meer mag en monddood gemaakt moet worden, dan is dat maar zo. Ik vind het heel jammer. Ik ga altijd graag met mijn cluppie mee en ik heb dat met heel veel liefde gedaan tijdens de Champions League-campagne. Dan sprak ik de businessclub even toe voor de wedstrijd. Nu kreeg ik door dat er van hogere hand was ingegrepen omdat ik te kritisch was. Het mag niet zo zijn, dat ik op mijn werk dingen niet meer kan zeggen, als er in mijn optiek dingen niet goed gaan. Dat ik straks moet nadenken wat ik zeg, omdat ik dan misschien niet mee mag naar Stuttgart…'
Tekst gaat verder onder de foto.
© Pro ShotsMichel van Egmond reageert in de podcast: 'Ze zouden juist blij moeten zijn met kritische ex-spelers die er verstand van hebben. Dat zij af en toe heel lichtjes aanstippen dat er iets niet goed gemanaged is. Daar zouden ze hun voordeel mee moeten doen.'
'En je zegt het alleen maar uit liefde voor de club', haakt Been in. 'Het is niet zo dat ik dingen zeg, die écht niet kunnen. Ik zeg gewoon dingen zoals ik ze voel en hoe ik het aangepakt zou hebben. Of dat dan goed is, is weer een ander verhaal… Als je dat tegenwoordig niet mag doen, dan gaan we toch lekker niet mee? Dan kijken we morgen voor de buis.'
'Een beetje kinderachtig is het wel', zegt Van Egmond. 'Een beetje?', zegt Martijn Krabbendam. 'Ik dacht dat Feyenoord die fase wel voorbij was. Van boycots en dat soort gekke dingen.'
Inmiddels heeft Feyenoord-directeur Dennis te Kloese gereageerd op de ophef.
Luister heel de nieuwe aflevering de Dick Voormekaar Podcast over Feyenoord:





