Zelfs Cruijff zou de kop laten hangen
VI Tijdmachine

'Zelfs Cruijff zou de kop laten hangen'

1Reacties
Eindredacteur

Dit seizoen speelt cultclub Telstar voor het eerst in 47 jaar weer in de Eredivisie. Het tot deze zomer laatste jaar op het hoogste niveau verliep rampzalig. De Velsenaren werden destijds afgetekend laatste.

De schamele veertien punten die Telstar behaalt in het seizoen 1977/78 zorgen voor een onbedreigde achttiende en laatste plaats. De nummer voorlaatst, mededegradant FC Amsterdam, heeft er immers 25 verzameld. Daarmee komt er voor de Velsenaren een einde aan een periode op het hoogste niveau die in 1964 is begonnen. De op 17 juli 1963 uit een fusie van de profclubs Stormvogels en VSV ontstane club is in die jaren doorgaans een bespeler van de middenmoot in de Eredivisie. De zesde plaats in het seizoen 1973/74 is nog altijd de beste prestatie in de clubgeschiedenis. En in de zomer van 1975 gebeurt wat de voorbije vijftig jaar ondenkbaar was: Telstar gaat Europa in, al is het dan in het Intertoto Cup-toernooi.

Dit verhaal is afkomstig uit het VI-weekblad.