Waarom het EK dertig jaar jonger is dan het WK
Iconisch

Waarom het EK dertig jaar jonger is dan het WK

Praat mee!
Journalist VI

Op weg naar het EK worden in speciale afleveringen van de rubriek Anno elftallen van een bepaald jaar doorgelicht. VI schetst ook het tijdsbeeld en zocht uit wat er van de spelers is geworden. We beginnen uiteraard met het eerste toernooi, dat in 1960 plaatshad. Waarom eigenlijk pas zo laat?

Soms is de logica in het leven ver te zoeken – en in het voetbal helemaal. Neem de oprichting van de continentale bonden en de start van hun landenkampioenschappen. Al in 1904 werd de wereldvoetbalbond FIFA geboren, verwekt door zeven Europese bonden: die van Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Zwitserland. Het zou echter nog een halve eeuw (!) duren voordat het welvarende, vooruitstrevende Europa er ook in slaagde zijn eigen overkoepelende voetbalfederatie in elkaar te knutselen. Nóg eens zes jaar later had deze UEFA, nota bene als laatste van alle grote confederaties, pas zijn eigen titeltoernooi voor landenteams. En dat terwijl de clubs toen al vijf jaar speelden om de Europa Cup voor landskampioenen.