Volop nieuws in het vrouwenvoetbal, maar voor Jonker telt alleen het EK

Volop nieuws in het vrouwenvoetbal, maar voor Jonker telt alleen het EK

Praat mee!
Journalist VI

De Nederlandse vrouwen spelen vrijdag in Bremen tegen Duitsland. Winst in de Nations League-poule staat er op het spel. Dinsdag volgt Schotland in Tilburg. Maar er is maar één ding dat telt voor bondscoach Andries Jonker en zijn internationals: het EK.

‘Vanaf nu staat alles in het teken van het EK’, zegt bondscoach Andries Jonker op het maandagse persmoment van een nieuwe interlandweek. Het is een ruime maand voor de Oranje Leeuwinnen in Zwitserland beginnen aan het eindtoernooi. ‘We willen Europees kampioen worden’, benadrukt de vertrekkend keuzeheer nog maar eens.

Als hem even later wordt gevraagd of de ontmoeting met Duitsland slechts een oefenwedstrijd is, legt Jonker precies uit hoe hij er over denkt. ‘Heb ik dat gezegd? Heb ik het over een oefenwedstrijd gehad?’ reageert hij verbaasd. ‘We spelen om te winnen, we willen graag winnen. Om een betere positie voor de loting van het WK te krijgen. En ook omdat dit de laatste wedstrijd tegen een top-tegenstander is voordat we op het EK tegen Engeland en Frankrijk spelen. Voor de duidelijkheid: we kunnen van Duitsland winnen en willen van Duitsland winnen.’

De nieuwtjes in de vrouwenvoetbalwereld volgden elkaar rap op de voorbije periode. De Nederlands getinte Champions League-zege, de terugkeer naar huis van international Jill Roord en de overstap van de assistenten van Jonker naar Engeland. Alvorens de blik op de Nations League-wedstrijd Duitsland-Nederland, de Nederlandse selectie en het naderende Europees kampioenschap te richten dus eerst maar eens naar de mening van Jonker over de genoemde onderwerpen vragen.

Allereerst de Champions League-zege van keepster Daphne van Domselaar, coach Renée Slegers en reserve Victoria Pelova met Arsenal. ‘Ik heb bij beide clubs gewerkt, maar was neutraal. Mooi dat er bij beide clubs Nederlanders betrokken waren. Ik hoopte dat de beste zou winnen, maar het werd de gelukkigste. Heel leuk voor Renée Slegers en ook voor Daphne en Vic natuurlijk. Slegers heeft een Willem II-verleden, net als ik. We hadden goed contact met elkaar, zij was in de staf van Arsenal een aanspreekpunt voor mij als ik iets wilde weten over de internationals. Dat ze het over mocht nemen was al geweldig en in de competitie en in de Champions League heeft ze het fantastisch gedaan. Als jonge coach al zo succesvol zijn is knap en ook mooi voor Nederland.’

Ondersteunend beeld bij het artikel© Pro Shots

Daphne van Domselaar, basisspeler in de Champions League-finale

Ook voor Van Domselaar en Pelova was Jonker blij. ‘We hadden afgesproken (ook met Esmee Brugts) dat de winnaar maandagavond pas hoefde te komen. Bij zoiets bijzonders mag je best even stil staan. Ik ben vooral blij voor Daphne; dat ze na die ongelukkig opgelopen blessure bij ons op tijd fit was om mee te kunnen doen. Dat betekent waarschijnlijk ook dat ze inzetbaar is, maar dat zullen we zien. Daphne is onze nummer één, dat lijkt me duidelijk.’

Een andere voormalige Twente-speelster keert terug naar Enschede. Jill Roord verraste vriend en vijand door haar vertrek bij Manchester City en haar rentree bij Twente aan te kondigen. Ook Jonker wist niet wat hij hoorde. 'Ik ben van mijn stoel gevallen, die zag ik niet aankomen. In de laatste weken ben ik regelmatig bij FC Twente geweest. Ik heb goed contact gehad met Jill en haar vader René (die manager vrouwenvoetbal bij FC Twente is, red.), maar deze zag ik niet aankomen', onthulde de bondscoach.