Veerle Buurman gaat als een komeet: 'Het is zo snel gegaan allemaal'
Interview

Veerle Buurman gaat als een komeet: 'Het is zo snel gegaan allemaal'

1Reacties
Journalist VI

Veerle Buurman is pas negentien jaar en staat voor haar eerste eindtoernooi bij het A-team. Als de voortekenen niet bedriegen, stevent ze af op een basisplaats in Oranje. Na de zomer vertrekt ze naar Chelsea. ‘Tegen mijn medespeelsters en tegenstanders keek ik tot voor kort nog op’, zegt ze aan de vooravond van het EK.

Dit verhaal is afkomstig uit het VI-weekblad. Bekijk hier wat er nog meer in de laatste editie staat!

Ben je er even tussenuit geweest voordat je je bij Oranje meldde?

‘Ja, ik ben weggeweest en heb gewoon even afstand genomen van de voetbalwereld. En ben nu weer helemaal opgeladen terug. Het is een lang seizoen geweest. Dat geldt voor iedereen en iedereen vult dat op zijn manier in. Ik ben vijf dagen in Rome geweest en verder in Nederland. Twee weken was voor mij prima.’

Is het belangrijk om even weg te zijn?

‘Vind ik wel. Even fris worden, de zinnen verzetten. Met mensen om je heen die belangrijk voor je zijn. Gewoon niet ieder moment met voetbal bezig zijn.’

En ben je dan ook echt helemaal niet bezig met voetbal?

‘Dat neem je je voor, maar dat is best lastig. Het is meer dat het even niet hoeft. Helemaal loslaten vind ik wel moeilijk. Ik ben niet helemaal afgeschakeld geweest, maar heb wel de rust gehad die nodig was. Daarna was ik ook weer blij dat ik weer mag. Zeker met een EK in aantocht.’

Moest je een fysiek programma volgen tijdens die vakantie?

‘De eerste week was het echt de bedoeling helemaal niets te doen. Daarna ga je weer rustig een beetje trainen, weer opbouwen. Het is wel zaak fit te blijven en te zorgen dat je klaar bent om weer te beginnen. Van nul af aan beginnen is in deze fase niet handig. Dat is ook het stukje professionaliteit dat je mag verwachten van een international.’