Van Twente naar Heracles: bijzondere derby voor Alec Van Hoorenbeeck

Van Twente naar Heracles: bijzondere derby voor Alec Van Hoorenbeeck

Update: 4 oktober 2025 om 09:45
Praat mee!
Journalist VI

De derby tussen FC Twente en Heracles Almelo wordt een bijzondere voor Alec Van Hoorenbeeck. Heracles huurt de 26-jarige verdediger namelijk van Twente. Van Hoorenbeeck, die nog altijd in Enschede woont, kijkt vooral uit naar de clash in De Grolsch Veste. 'Ik hoop niet dat ze me uitfluiten.'

De overwinning op Sparta Rotterdam van afgelopen zaterdag (3-0) voelde als een bevrijding voor Heracles Almelo. Kijken naar Teletekst-pagina 819 kan men beter nog niet doen, want Heracles staat ondanks de zege onderaan in de Eredivisie. Daar kwam nog bij dat Telstar door de overwinning op Go Ahead Eagles klom van vier naar zeven punten. Het gat tussen Heracles en plek zeventien bedraagt drie punten. Maar, zoals Heracles-spits Jizz Hornkamp zei: 'We zijn in ieder geval dichterbij gekomen.'

Alec Van Hoorenbeeck lacht als Teletekst ter sprake komt. 'Wordt dat nog gebruikt hier?', vraagt hij met lichte verbazing in zijn stem. 'In België niet meer, hoor. Vroeger wel. Mijn vader keek altijd op Teletekst. Tegenwoordig kijkt iedereen op zijn telefoon voor tussenstanden en de ranglijst.'

In dit geval is er geen sprake van een generatiekloof, maar meer van een verschil in voetbalcultuur. Dat Teletekst in Nederland nog altijd populair is, zeker onder voetballiefhebbers, knoopt Van Hoorenbeeck in zijn oren. Na zes nederlagen op rij zag hij Heracles zaterdag Sparta verslaan. 'Zo lang op nul punten staan, is niet fijn. Dan kijk je niet graag naar de ranglijst. We willen zo snel mogelijk van die laatste plek af. Het eerste doel, de eerste overwinning, hebben we nu bereikt. Maar goed, één zwaluw maakt de lente niet. Zeggen jullie dat ook zo in Nederland?'