Theo Janssen op het NEC-feestje: 'Iedereen in Groesbeek is voor Vitesse'
Pezen in de provincie

Theo Janssen op het NEC-feestje: 'Iedereen in Groesbeek is voor Vitesse'

2Reacties
Journalist VI

Het is de zomerparade van de voetballerij. De profclubs die ter voorbereiding op het nieuwe seizoen de provincie opzoeken en zich laten zien aan boeren, burgers en buitenlui. VI gaat mee van gewest tot gewest, over velden en langs feesttenten.

Twee meisjes in NEC-shirts kijken beteuterd naar een vriendelijke doch kordate steward van De Treffers. De dames willen via de hoek van het veld naar de lange zijde lopen, maar krijgen te horen dat die hoek op dit moment is afgesloten. De lange zijde is bereikbaar door volledig om te lopen. Met enig misbaar maakt het duo rechtsomkeert. Het is de week na de Vierdaagse en Nijmegen heeft wel even genoeg van al dat gewandel. Waarom die hoek dicht is? De man wijst naar zijn collega's in NEC-jasjes. 'Dat willen zij.'

Ondersteunend beeld bij het artikel© Pro Shots

Ja: we zijn hier op Sportpark Zuid in Groesbeek, maar eigenlijk alles hier is meegenomen vanuit de Waalstad. Op de boarding wordt reclame gemaakt door de sponsors van NEC. De ballen? NEC. Prullaria? De fanshop van De Treffers blijft dicht, pontificaal op de accommodatie is een kraam neergezet waar de mensen terechtkunnen voor sjaaltjes van Calvin Verdonk, knuffelmascottes en de ruime collectie aan retroshirts waarmee de club zijn 125-jarig bestaan te gelde tracht te maken. En met groot succes: hele volksstammen lopen in de tricots. De populairste vanavond is opvallend genoeg een exemplaar met het logo van rond de eeuwwisseling erop, toen NEC besloot zich een paar jaar te identificeren als een onbeduidend softwarebedrijf. De commerciële les: geen logo is te lelijk om ooit vintage te worden.