
RBC durft weer te dromen: 'Als je ziet dat Telstar naar de Eredivisie gaat...'
RBC leek dood en begraven, maar leeft als nooit tevoren. De voormalige profclub uit Roosendaal promoveerde zaterdag naar de Derde Divisie. Waar eindigt dit?
Een uur voor de wedstrijd parkeerde Robert Maaskant zijn auto voor het Atik Stadion in Roosendaal. Althans, dat was de bedoeling. Hans van der Ende, als vrijwilliger terug op zijn commerciële post, had de voormalige trainer van RBC nog gewaarschuwd om eerder te komen. 'Anders zou ik mijn auto niet meer kwijt kunnen. Nou, dat bleek. Overal zag ik supporters vandaan komen. Vaders met hun zoon, hand in hand, allemaal in het oranje. Een geweldig gezicht.'
Oude tijden herleefden op De Borchwerf, waar 4.260 supporters (!) RBC met 5-0 zagen winnen van XerxesDZB. Een waanzinnig aantal. Besef dat het niet gaat om een wedstrijd in de Eredivisie, de Keuken Kampioen Divisie of de Tweede Divisie, maar de finale om een toegangsbewijs voor de Derde Divisie. Door de klinkende overwinning was de return op Sportpark Faas Wilkes zaterdag niet meer dan een formaliteit. Dat RBC in Rotterdam met 2-0 onderuit ging, kon de promotiepret niet bederven.
''Toen we hoorden dat het stadion woensdag was uitverkocht, dachten we dat het om een grap ging''
Voor het derde seizoen op rij klimt de voormalige profclub uit Roosendaal een trede op de amateurvoetballadder. Dat geldt ook voor Rhomar Boudzra. De dertigjarige middenvelder streek in het seizoen 2022/23 neer bij RBC, dat destijds uitkwam in de Tweede Klasse, het vijfde amateurniveau in Nederland. 'Robert Braber, de trainer, benaderde me. Het blijft bijzonder om in een stadion te spelen en de club wilde hogerop, dat sprak me aan. Maar wat we deze week hebben meegemaakt… Toen we hoorden dat het stadion woensdag was uitverkocht, dachten we dat het om een grap ging. Dan stap je het veld op en zie je dat alle stoeltjes bezet zijn. Bizar. Ik had het er nog met mijn vader over, dit is een jongensdroom.'