Pelova: 'In dit hotel wil ik wel een maandje blijven'
Interview

Pelova: 'In dit hotel wil ik wel een maandje blijven'

Praat mee!
Journalist VI

Victoria Pelova staat aan de vooravond van haar vijfde interlandtoernooi met Oranje. Ze is pas een maand 26 jaar en even leek dit EK in het gedrang te komen. Een kruisbandblessure zorgde voor twijfel. Maar Pelova is terug, fit en vol energie. En bovenal trots en blij dat ze in Zwitserland van de partij is.

‘Het eerste wat ik zei toen ik die blessure opliep was of ik het EK kon halen’, herinnert ze zich. ‘Het antwoord was ja, toen heb ik de knop snel omgezet en me op de revalidatie gericht. Je gaat toch zelf tellen, negen maanden zeggen ze altijd, maar eigenlijk is het langer. Je moet weer ritme opdoen. Je gaat wel twijfelen aan jezelf, haal ik het niveau dat ik had nog? Ik vind het eerlijk gezegd wel knap van mezelf.’

Pelova richtte zich vol op haar herstel. ‘Ik heb echt heel hard gewerkt, mensen misschien ook wel verbaasd. Mezelf ook wel een beetje, ja. Ik geniet nu echt van de trainingen. Dat ik er weer sta. Het is niet alleen fysiek, ook mentaal. Je moet gewoon weer opnieuw leren lopen. Dat is een hele vreemde gewaarwording. Nu merk ik er niets meer van, echt niet. Ik ben er heel blij mee en ik hoop dat ik dit gevoel vast kan houden.’

De revalidatie van Pelova verliep zo voorspoedig dat ze bij de Champions League-finale tot de selectie van Arsenal behoorde. ‘Na die finale kwam het er allemaal uit. Ik ben helemaal geen huilerd, ik huil nooit bij mensen in de buurt. Maar het was wel mooi, dan besef je pas wat je allemaal hebt gemist. Dat doet ook pijn. Dat je veel niet meegemaakt hebt. Dat zal ik altijd blijven voelen. Zij gaan door met trainen en spelen, ik ben alleen aan het herstellen. Ik had die selectie voor de finale nooit verwacht, dat was echt een opsteker.’