Jhonny 'van de Burger King' maakte zich niet druk om zijn imago
Vi 60 jaar

Jhonny 'van de Burger King' maakte zich niet druk om zijn imago

Praat mee!
Journalist VI

Voetbal International viert dit jaar zijn zestigjarig jubileum. Naar aanleiding daarvan herplaatsen we elke dag in het weekeinde een verhaal uit ons rijke archief. Deze keer gaan we terug naar mei 2010, als Michel van Egmond namens VI op bezoek komt om het eens te hebben over zijn imago van Holle Bolle Gijs van het voetbal. Over zijn bijnaam Jhonny van de Burger King.

De beruchte sprint in Feyenoord-shirt moet dan nog komen. Je weet wel, die keer dat Jhonny van Beukering op weg naar het doel van Excelsior binnen de kortste keren een ruime voorsprong verspeelt op verdediger Miquel Nelom. De mensen raken er niet over uitgesproken in december 2010. Het moet de spits zeker hebben dwarsgezeten, maar niet hebben verrast dat er weer eens hardop om zijn gewicht wordt gelachen.

''Als iemand tegen mij zegt dat ik te dik ben, zeg ik dat hij lelijk is, of naar de tandarts moet. Dan staat het weer gelijk''

In het gesprek dat we uit ons archief hebben opgeduikeld, legt hij waarom het hem amper raakt. ‘Zal wel met mijn opvoeding te maken hebben. Ik ben opgegroeid in een volksbuurt. Daar moet je vechten om te overleven en je nooit uit het veld laten slaan.’ We reizen terug in de tijd, als hij zich niet met het Nederlands elftal voorbereidt op het WK in Zuid-Afrika – vele kenners zagen jaren eerder de toekomstig spits van Oranje in hem – maar is weggestuurd door zowel De Graafschap als NEC en op zoek moet naar een nieuwe club. Hij is dan 26 jaar.