Oranje Leeuwinnen werken toe naar EK: over aftellen en afvallen

Oranje Leeuwinnen werken toe naar EK: over aftellen en afvallen

Praat mee!
Journalist VI

Het echte aftellen is begonnen. Na de driedaagse trainingssessie van vorige week zijn de Oranje Leeuwinnen opnieuw bijeen in Zeist. De afvallers zijn bekend, 23 geselecteerden mogen de koffers pakken voor de reis naar Zwitserland. Nu nog de puntjes op de i zetten.

De intensiteit op de trainingen gaat omhoog, de voorbereiding op het eindtoernooi wordt serieuzer en het team moet naar elkaar toe groeien. Het zijn de bekende kreten richting een eindtoernooi. Nu nog een gezonde portie Oranje-koorts aanwakkeren en de julimaand kan een Oranje-tint krijgen. Waar we vorige week nog uitgebreid mee mochten kijken, gingen maandag na een kwartier rekken, strekken en lopen de deuren op slot. De laptops klapten dicht en gingen de tassen in, de gang naar de parkeerplaats werd ingezet.

'Ik heb al te veel laten zien', gaf bondscoach Andries Jonker toe. 'Ik had in de laatste interland-window meer met elkaar willen trainen, maar dat lukte door omstandigheden niet. Dan nu maar en dat er dan meegekeken wordt is dan maar zo.' Oplettende journalisten waren in staat om vorige week al een mogelijk basiselftal te ontwaren. Onomstreden basiskracht Esmee Brugts was vanwege een langere vakantie na een laat seizoenslot bij Barcelona nog afwezig, verder was iedereen present. Inclusief de twijfelgevallen Vivianne Miedema en Lineth Beerensteyn. Miedema stond drie dagen op het veld, Beerensteyn was meer binnen dan buiten. Wat opviel was dat er lange elf-tegen-elf-partijen werd gespeeld. 'Zonder onderbrekingen van mijn kant', voegde Jonker toe. 'Om de intensiteit hoog te houden, om speelsters die het nodig hebben ritme op te laten doen.' Dat laatste gaat over Miedema. 'Vivianne heeft alles meegedaan en wordt steeds fitter. Dat gaat goed,' concludeerde Jonker.