Melle Meulensteen en zijn absurde jaar bij Sampdoria
Interview

Meulensteen over Sampdoria: trainen onder Pirlo, supporterswoede en bizarre escape

Update: 23 augustus 2025 om 08:02
3Reacties
Journalist VI

Hij zou met gemak een boek kunnen schrijven over het afgelopen seizoen met Sampdoria. Melle Meulensteen (26) maakte in Italië de gekste dingen mee en is na een tumultueus jaar blij om terug te zijn in Nederland. Zijn nieuwe club Go Ahead Eagles is een tegenpool van het doldwaze Sampdoria.

Het is donderdagmiddag in De Adelaarshorst in Deventer, waar de temperatuur oploopt tot boven de dertig graden. Melle Meulensteen betreedt de hoofdtribune van het stadion. Eenmaal zittend op een stoel kijkt hij even voor zich uit. De Adelaarshorst is een bijzondere plek voor hem. In 2019 deed hij met RKC Waalwijk Go Ahead Eagles pijn in de knotsgekke finale van de play-offs om promotie naar de Eredivisie. De goal van Stijn Spierings in de allerlaatste seconde bezorgde de Waalwijkers een Eredivisieschap dat afgelopen seizoen pas stopte. ‘Het was een van de mooiste dagen uit mijn carrière’, vertelt Meulensteen met een glimlach.

Dit verhaal is afkomstig uit het VI-weekblad.

Dat hij Go Ahead toen dwars zat, neemt niemand hem nu nog kwalijk. ‘Het is alweer even geleden en deze club heeft sindsdien ook heel wat moois meegemaakt.’ Voor Meulensteen was het jaar van de promotie met RKC ook zijn doorbraakseizoen als prof. De zoon van trainer René Meulensteen kwam begin 2018 in Waalwijk terecht. Na de promotie speelde hij drie jaar in de Eredivisie, waarna Vitesse hem overnam.

Bij de Arnhemmers ging het de afgelopen tijd niet meer over voetbal. Onlangs viel het doek en raakte Vitesse definitief zijn proflicentie kwijt. De Keuken Kampioen Divisie ging met negentien clubs van start en de toekomst van Vitesse is zeer onzeker. Het doet voormalig speler Meulensteen pijn. ‘Het is gewoon triest wat er is gebeurd. Toen ik er speelde, was er ook al twee keer sprake van het verliezen van de licentie. Nu is het definitief en dat voelt nog steeds onwerkelijk. Voor de werknemers, de supporters en de stad is het triest dat een club als Vitesse straks misschien bij de amateurs speelt. Het is heel jammer hoe het daar is gelopen.’