Is de EL-deelname van Feyenoord gunstiger voor de coëfficiënten?
Onderzoek

Is de EL-deelname van Feyenoord gunstiger voor de coëfficiënten?

Update: 15 augustus 2025 om 11:34
6Reacties
Journalist VI

Na de uitschakeling van Feyenoord door Fenerbahçe laaide de discussie weer op: is het voor de coëfficiëntenlijst misschien beter dat de Rotterdammers uitkomen in de Europa League in plaats van de Champions League? Dat valt zeer te bezien. Een onderzoekje.

Nederland, België en Portugal zijn bezig aan een spannende strijd in de cyclus 2022-27, waarbij de Eredivisie in het defensief is gedrongen. 'We' staan achtste, een daling van twee plekken ten opzichte van de periode 2021-26. Dat betekent concreet dat Nederland in het seizoen 2028/29 een Champions League-ticket moet inleveren als het zo doorgaat.

Donderdag kenden de subtoppers een prima avond. Portugal redde het met Sporting Braga (Europa League) en Santa Clara (Conference League), België zag Anderlecht de play-offs in de Conference League bereiken en de Nederlandse troeven AZ en FC Utrecht maakten in respectievelijk de Conference League en Europa League geen fout nadat ze vorige week al het fundament stortten voor een succesvol tweeluik.

Stand cyclus 2022-27

In de derde voorronde van de Champions League zagen Portugal (Benfica) en België (Club Brugge) hun vertegenwoordiger wél de play-offs halen, waar Feyenoord werd geëlimineerd door Fenerbahçe. De aloude discussie is dan of dit in coëfficiëntentechnisch opzicht wellicht beter is voor de Rotterdammers en daarmee het Nederlandse voetbal. Vooropgesteld: Feyenoord loopt miljoenen mis die anders voor een deel in het versterken van de selectie (deze zomer of later) hadden kunnen worden gestoken. Daardoor wordt de kans op aansprekende Europese prestaties kleiner. Ook voor het aanzien van het Nederlandse voetbal als nummer zes van Europa is het goed als de Eredivisie weer eens een keer drie Champions League-ploegen levert. De coëfficiëntenlijst is een middel om met zoveel mogelijk teams zo hoog mogelijk te spelen, het moet geen doel op zichzelf zijn om zesde te staan en daardoor genoegen te nemen met veel teams in lagere toernooien omdat daar de oppositie minder indrukwekkend is. Nu de kans zich aandient in de vorm van een Champions League-kwalificatiemogelijkheid voor de nummer drie, moet die worden benut. En of het qua punten echt voordeliger is om een afdeling lager uit te komen?