
'Het Nederlands elftal moet besluiten om niet naar de VS te gaan'
Columnist Nico Dijkshoorn zag de laatste tijd veel vreemde WK-gebeurtenissen.
Dit was de week van de rare nieuwigheden. Vlak voordat Indonesië zijn eerste WK-kwalificatiewedstrijd in Saudi-Arabië speelde – vreemd genoeg een thuiswedstrijd – stond een mij onbekende sjeik samen met de aanvoerders en de scheidsrechter op de middenstip. Vergelijk dat maar gerust met een bekerfinale tussen FC Twente en SC Heerenveen en dat de voorzitter van Heerenveen met een ontbijtkoek onder zijn arm tussen de spelers staat.
In Saudi-Arabië werd het na de aftrap nog gekker. De business-lounge of hoe die ereplekjes op de tribune tegenwoordig ook mogen heten, zag eruit als een ruime woonkamer. Mooi verlicht ook. Er stond een schemerlampje in de hoek. Alles achter glas. De sjeik zwaaide af en toe naar zijn volk. Ik hoopte een beetje op iemand die in een wit gewaad naast de grensrechter mee ging hollen met een vlag van Saudi-Arabië in zijn hand.
Deze column is afkomstig uit het VI-weekblad.