Eredivisie pompt steeds meer geld in lonen: salarisrecord na salarisrecord
Achtergrond

Eredivisie pompt steeds meer geld in lonen: salarisrecord na salarisrecord

15Reacties
Journalist VI

405 duizend euro bruto per jaar. Dat is de gemiddelde beloning die is berekend op basis van de loonstrookjes van alle Eredivisie-spelers.

Dit verhaal is afkomstig uit het VI-weekblad. Bekijk hier wat er nog meer in de laatste editie staat!

Dankzij het nieuwe club-WK begon de zomerse transfercampagne al vroeg. Er was volop kritiek op het speciaal voor de elite vervroegde hoogseizoen, waardoor topclubs alvast eerder dan gebruikelijk sterspelers van hun jetski’s konden trekken. Eigenaren, aandeelhouders en technisch directeuren legden uiteraard meteen hun handdoekjes neer toen de FIFA de poorten opende. Real Madrid betaalde doodleuk een transfersom van tien miljoen om de drie weken later transfervrije Trent Alexander-Arnold alvast te kunnen inzetten. Een prima meevaller voor de eigenaren van Liverpool, die vervolgens Arne Slot in de persoon van Florian Wirtz een cadeau gaven van 125 miljoen euro – de hoogste transfersom die betaald is sinds de coronacrisis.

Het was kortom een veelbelovende aftrap voor alweer een peperdure zomer in de gouden eeuw van het topvoetbal, waar de Cruijffiaanse observatie dat een zak geld nog nooit heeft gescoord geen heel populaire filosofie lijkt. Integendeel, al het geld moet op. En geld is er genoeg. Eerder dit jaar bleek uit UEFA-onderzoek maar weer dat de populairste sport een spel zonder grenzen blijft. Europese clubs verdienen 27 miljard aan tv-rechten, Europese premies, sponsoring, kaartverkoop en transfers.