
Een week in het spoor van Telstar: cultclub wordt Eredivisie-club
Telstar beleefde één van de mooiste weken uit de clubhistorie. Het bleef niet bij dromen van promotie, de Witte Leeuwen presteerden het voor onmogelijk geachte. Telstar is terug in de Eredivisie na 47 jaar. Een week in het kielzog van de kersverse Eredivisionist.
MAANDAG
Het is de week van Telstar. Dat is ook in Zeist doorgedrongen. Niet dat op de KNVB-burelen in de Zeister bossen iedereen met de allesbeslissende play-off tussen Telstar en Willem II bezig is, maar het toeval wil dat we maandagmiddag aanwezig zijn bij de persconferentie van de Oranje Leeuwinnen. In de Rinus Michels Dug-Out nemen bondscoach Andries Jonker en speelster Jackie Groenen plaats achter de tafel. Jonker is voormalig trainer van Telstar en Willem II, Groenen is een geboren Tilburgse. 'Als Willem II ooit Eredivisie gaat spelen, overweeg ik het', knipoogt ze naar de vrouwenafdeling van die club. En dus snijden we Telstar-Willem II aan in plaats van Duitsland-Nederland.
'Andries Jonker: 'Ik denk terug aan 2019, dat het veld werd afgekeurd en elke week minder lampen het deden' '
'Ongelofelijk, hè', lacht Jonker als de successen in Velsen-Zuid ter sprake komen. 'Ik denk dan terug aan 2019, dat het veld werd afgekeurd en dat elke week minder lampen het deden. Fantastisch hoe ze het nu doen, op en naast het veld. Anthony Correia was in die tijd mijn assistent, Koeman en Overtoom waren er ook al. Dat de beste mag winnen, ik ben geen partij, ik heb ook bij Willem II gewerkt. Er staat een uitstekend elftal, dat ook van iedereen kan winnen. Net als wij met Oranje.' Jonker zit met zijn vrouwen donderdag al in Bremen en zal de heenwedstrijd dus missen. Ook niet stiekem op een telefoontje kijken? 'Donderdagavond hebben we de tactische bespreking voor de wedstrijd tegen Duitsland. Dat is voor nu mijn belang.'