De nieuwe doelstelling van Youri Baas
Interview

De nieuwe doelstelling van Youri Baas

2Reacties
Journalist VI

Net als vorig seizoen kwam Ajax zondag in De Adelaarshorst niet verder dan een gelijkspel. Youri Baas, maker van de 2-2, vertelt waar het beter had gemoeten bij de Amsterdammers en gaat in op zijn eigen rol en verantwoordelijkheden in het nieuwe Ajax.

Na iets meer dan 27 minuten schalt de stem van Youri Baas door De Adelaarshorst. Ajax zit in een moeilijke fase en is net ontsnapt aan de 1-2, omdat de bal via het scheenbeen van Jorthy Mokio rakelings naast het Amsterdamse doel belandt. Direct daarna roept Baas linksbuiten Raúl Moro tot de orde: met armgebaren maakt hij duidelijk dat de Spanjaard in de afgesproken organisatie moet blijven.

Zo zien we hem toch niet vaak, de doorgaans zo kalme verdediger uit Oostvoorne. Na afloop legt Baas uit wat hij Moro duidelijk probeerde te maken: ‘Ik vond dat hij eerst de binnenkant weer af moest sluiten, zodat we met z’n allen achter de bal konden komen en dan weer vooruit konden gaan. Dat zijn kleine dingetjes, die we nog moeten finetunen. Dat zijn puntjes waar het nog beter moet bij ons.’

Organiseren

Het valt deze zomer al vaker op, dat Baas achterin veel aan het praten en wijzen is. Hij vertelt het als een van zijn grootste verbeterpunten en doelstellingen te zien. Helemaal nu er met Remko Pasveer en Jordan Henderson twee zeer actief coachende spelers zijn weggevallen. ‘Ja, zeker. Ik probeer dat meer te doen, al is het nog best wel lastig als je in zo’n luidruchtig stadion speelt’, merkt hij.