
De flow van Almere City
Almere City is de ploeg die precies op het juiste moment in vorm lijkt. In vier play-off-wedstrijden scoorden de Flevolanders inmiddels elf keer. Na Den Bosch en De Graafschap is Willem II de volgende opponent. Over de flow in Almere, de vleugelflitsers en moeten of mogen.
Nog altijd is een snelle terugkeer naar de Eredivisie mogelijk. Almere City overleefde in Doetinchem. Overtuigend zelfs. De dikverdiende 3-1 voorsprong uit de heenwedstrijd was een welkome steun in de rug, paniek straalde Almere nooit uit in de heksenketel die de Vijverberg beloofde te worden. ‘We moeten nog naar De Vijverberg hè’, wist middenvelder Jamie Jacobs na het heenduel. ‘Dat kan een gekkenhuis zijn.’ De Graafschap-aanvoerder Thomas Kok keek ook vooruit, al was het maar om het ondermaatse optreden van zijn ploeg zo snel mogelijk te vergeten. ‘Het blijven play-offs hè’, luidde de dooddoener die we in de loop van de week zo’n 124 keer hoorden. ‘Ik heb het aan den lijve ondervonden’, vervolgde Kok. ‘Dordrecht-Cambuur 1-4, we gingen naar Friesland met het idee dat het nog kon. Hoe gek dat ook klinkt. Kwamen we met 1-0 achter en uiteindelijk winnen we met 1-4 en na strafschoppen. De les is dat je er altijd in moet geloven.’ De Graafschap-trainer Dijkhuizen had de ontsnappingen die hij meemaakte gedeeld met zijn ploeg. ‘Je moet aantonen dat het gewoon nog kan. Ik zal ADO Den Haag-Excelsior noemen, 3-0 achter en winnen na strafschoppen.’ Jacobs en consorten waren gewaarschuwd, maar het baatte allemaal niet. Almere City heeft ook overwegend jonge spelers, maar hield als een volwassen formatie eenvoudig stand.