'Benieuwd of mijn werkwijze zou aanslaan bij een topclub'
Interview

'Benieuwd of mijn werkwijze zou aanslaan bij een topclub'

4Reacties
Journalist VI

FC Groningen pakte op de laatste speeldag het laatste ticket voor de play-offs om Europees voetbal. Het betekent een volgend succes voor hoofdtrainer Dick Lukkien (54), die drie jaar geleden instapte toen de club in zak en as zat, maar de trots bij De Trots van het Noorden weer helemaal heeft teruggebracht.

Dit verhaal is afkomstig uit het VI-weekblad.

Promotie in jaar één, handhaving in jaar twee, deelname aan de play-offs in jaar drie. Het gaat onder uw leiding wel aardig met FC Groningen.

‘We maken als club een mooie ontwikkeling door, absoluut. En als ik het dan nog wat breder trek, vind ik dat we in de reis die we drie jaar geleden zijn begonnen nog wel wat meer boxjes aanvinken. Dan gaat het over stabieler worden, een bepaalde cultuur creëren, beter samenwerken met elkaar, beter voetballen… Zo keren we steeds een beetje meer terug naar waar ik vind dat FC Groningen hoort te zijn.’

Had u verwacht dat het allemaal zo snel zou gaan?

‘Het is wel wat ik had gehoopt, als ik eerlijk ben, maar of ik het had verwacht: ik weet niet of ik dat kan zeggen. Toen ik hier drie jaar geleden binnenkwam, zag ik een hoop goede voetballers. Dan denk je als trainer: Dat ga ik wel even regelen. Maar de sfeer binnen de club was na de degradatie behoorlijk down en veel mensen wilden hier liever niet zijn. In het begin was het daarom lastig om iets op te bouwen, maar tegelijkertijd heb ik altijd wel gezien dat we echt wel een ploeg hadden die tot iets in staat was. We zijn met elkaar aan de slag gegaan. Als je dan nu, in het tweede seizoen terug op het hoogste niveau, wat volgens veel mensen normaal gesproken een moeilijker seizoen is dan het eerste, de play-offs haalt, dan mag je wel tevreden zijn. Maar goed: daar heb ik over het algemeen wat moeite mee, want je wil altijd meer, altijd beter. Nu we ons hebben gekwalificeerd voor de play-offs, willen we er natuurlijk ook alles aan doen om die te winnen.’