
AZ blijft Europees abonnement verlengen: 'Zege van de stabiliteit'
AZ is de laatste twee decennia amper weg te denken uit het Europese voetbal, maar de campagne van dit seizoen begint bijzondere vormen aan te nemen. 'De spelers voelen dat ze ook grote tegenstanders pijn kunnen doen.'
Het is ruim twintig uur na het laatste fluitsignaal in Istanbul, als de spelersbus van AZ het trainingscomplex opdraait. Het is een lange reisdag geweest, na het 2-2 gelijkspel bij Galatasaray, en de dag is nog niet ten einde. Na de busrit vanaf Schiphol wacht in Wijdewormer een sportmaaltijd, gericht op fysieke recuperatie. Daarna werken de spelers een herstelprogramma af. Want zondagmiddag wacht alweer de volgende uitdaging, als Fortuna Sittard op bezoek komt in het AFAS Stadion. Daarna de halve finale van de KNVB-beker bij Heracles Almelo. Kort daarop naar SC Heerenveen en vervolgens opent het Europese circus de tenten opnieuw, met de thuiswedstrijd tegen Tottenham Hotspur. Enzovoort.
De fysieke herstelwerkzaamheden na de intense krachtmeting in Turkije, waren gisteravond na afloop meteen begonnen. In het hotel dompelden de spelers hun vermoeide benen in meegezeulde bakken met ijswater. 'Die ijsbaden namen we in de laatste jaren van mijn eigen spelerstijd bij AZ ook al', vertelt trainer Maarten Martens, die van 2006 tot begin 2014 bij de club als aanvallende middenvelder actief was. 'Tegenover de kleedkamer van de tegenstander in ons stadion was een ruimte met een vlinderbad en twee baden zoals je die thuis hebt. Die gooiden we vol met ijs. Erin, eruit, warm, koud. En we kregen een herstel-shake.'
Terwijl Martens zijn verhaal doet, waaieren de spelers vanaf de eettafel uit naar massagetafels, krachthonk en trainingsveld. 'De jongens die lang hebben gespeeld in Istanbul zullen langer bezig zijn dan degenen die echt gaan trainen', zegt hij. 'Behandelen, warme baden, koude baden, compressiekousen, goede voeding. Alles wat eraan bijdraagt de volgende wedstrijd weer zo fit mogelijk in te gaan.'