
'Au aan je tandje en dan worden gewisseld'
In zijn wekelijkse column beziet Nico Dijkshoorn de macht en mogelijkheden van verdachtmakingen.
Coaches die uitleggen waarom hun team heeft verloren, ik lust er wel pap van. Het mooiste excuus van het weekend kwam dit keer uit de mond van Carlo Ancelotti die Real Madrid net had zien verliezen van Real Betis Sevilla. Tijdens een vluchtige persconferentie ergens in een gang van het stadion legde hij uit waarom hij zijn sterspeler had gewisseld: ‘Kylian had een probleem met één van zijn tanden, daardoor heeft hij ook weinig getraind en was hij niet op zijn best.’
Ach leefde Johan Neeskens nog maar. Interview in de studio. ‘Johan, Mbappé gewisseld want hij had last van zijn tand. Begrijpelijk?’ Dan Johan. ‘Ja, kan ik niet bepalen. Iedereen is anders. Ik heb een half seizoen met een verbrijzelde knie in mijn hiel gepeeld. En dan had ik nog dat gedoe met mijn oog. Moest iedere wedstrijd vier keer in de oogkas worden teruggeduwd. Tegen Feyenoord ben ik ooit in de rust snel geopereerd met een stuk touw en wat nietjes. Maar ik wil hier geen oordeel over vellen. Het is nu allemaal net even wat anders.’