
Voor de nieuwe Ajax-trainer Míchel is balbezit heilig
Míchel (50) wordt de nieuwe trainer van Ajax. Uit een uitgebreide analyse van zijn speelwijze bij Girona ontstaat het beeld van een coach die geobsedeerd is door balbezit en controle.
Míchel valt op twee manieren te profileren. Ajax zal de positieve lezing kiezen. In dat frame heeft Jordi Cruijff een trainer binnengehaald die in 2024 nog volop werd genoemd als opvolger van Pep Guardiola bij Manchester City. Míchel promoveerde met drie verschillende clubs naar het hoogste niveau van Spanje. Bij Girona bouwde hij dat succes verder uit door in het seizoen 2023/24 lang mee te strijden om de landstitel en te eindigen met een ticket voor de Champions League. De satellietclub van Manchester City flikte dat met een dominante speelstijl. Artem Dovbyk, Savinho, Miguel Gutierrez en Aleix García ontwikkelden zich spectaculair onder zijn leiding. Een trainer die jonge spelers ontwikkelt via aanvallend voetbal: precies wat Ajax zocht.
In de negatieve lezing heeft Ajax een trainer gestrikt die met drie verschillende ploegen gedegradeerd is uit La Liga, al was hij een van de keren al ontslagen toen dit een feit werd. Afgelopen seizoen eindigde hij bij Girona negentiende, met de negende begroting van de competitie. Toen Míchel in de slotwedstrijd tegen Elche (1-1) de laatste kans op handhaving niet greep, had hij internationals als Thomas Lemar, Donny van de Beek, Abel Ruiz, Cristhian Stuani en Fran Beltrán naast zich op de bank zitten. Ondanks kwaliteitsspelers als Vitor Reis, Viktor Tsygankov, Claudio Echeverri, Bryan Gil, Azzedine Ounahi en Joal Roca scoorde Girona slechts 39 keer in 38 wedstrijden. De voorgaande jaargang was de productie met 44 treffers niet veel beter. Een trainer die degradeerde, omdat zijn statische positiespel nauwelijks leidde tot goals: een vooruitzicht dat weinig Ajax-fans zal enthousiasmeren.
Alle aanleiding om de periode van Míchel bij Girona te analyseren, op zoek naar verklaringen voor het spectaculaire verval.