Aardverschuiving in Mexico: Liga MX gaat MLS achterna
Achtergrond

Aardverschuiving in Mexico: Liga MX gaat MLS achterna

10Reacties
Journalist VI

Mexico telt af naar het WK 2026, maar achter de schermen gaat de nationale competitie op de schop. De Liga MX kiest nadrukkelijk voor de Amerikaanse route: degraderen wordt nagenoeg onmogelijk, multi-club ownership verdwijnt. Zo veramerikaniseert het Mexicaanse voetbal.

Met tranen in zijn ogen nam Dennis te Kloese vorige week afscheid van Het Legioen. De directeur van Feyenoord keert terug naar Mexico en gaat aan de slag als presidente deportivo van Monterrey. Door zijn eerdere dienstverbanden bij Chivas Guadalajara, Tigres en de Mexicaanse voetbalbond (FMF) kent Te Kloese het Mexicaanse voetbal op zijn duimpje, maar de 51-jarige bestuurder belandt straks in een nieuwe werkelijkheid. 

De Liga MX staat namelijk aan de vooravond van een ingrijpende koerswijziging. De achttien clubeigenaren besloten vorige maand de competitie los te koppelen van de bond. Net als bijvoorbeeld de Premier League en La Liga gaat de Liga MX als onafhankelijke organisatie opereren. Anders dan in Europa schuift de Mexicaanse competitie op richting het gesloten model van de Major League Soccer, waarin commerciële stabiliteit belangrijker wordt geacht dan een traditionele voetbalpiramide. 

Toetreden tot de Liga MX? Dat kan, maar dat kost clubs naar verwachting honderd miljoen dollar. Sportieve prestaties bepalen niet langer de weg naar boven. Deze veranderingen zetten de Mexicaanse voetbalpiramide op zijn kop.