Zuid-Koreanen heffen ban op: na 27 jaar weer buitenlandse keepers welkom

5Reacties

De Zuid-Koreaanse K-League opent vanaf 2026 weer de deuren voor buitenlandse keepers. Sinds 1999 mochten clubs uit de hoogste divisie(s) in Zuid-Korea geen doelmannen van buiten de landsgrenzen aantrekken.

© Pro Shots

Zuid-Koreanen heffen ban op: na 27 jaar weer buitenlandse keepers welkom

Dat besluit werd 26 jaar geleden genomen om keepers in Zuid-Korea te 'beschermen' tegen doelmannen uit andere landen die hun geluk wilden beproeven in de K-League (eerst alleen K-League 1 en sinds 2013 ook K-League 2). Drie jaar na dat besluit vond het WK in Japan en Zuid-Korea plaats.

De competitieorganisator komt nu terug op die regeling en vanaf het nieuwe kalenderjaar zijn keepers uit andere landen welkom in de twee hoogste Zuid-Koreaanse competities. Via een statement bracht de K-League het nieuws naar buiten. Vanwege het toegenomen aantal clubs in de K-League zou de noodzaak om Zuid-Koreaanse keepers te 'beschermen' afgenomen zijn.

Op dit moment spelen er twee Nederlanders in Zuid-Korea: Thomas Oude Kotte komt uit voor FC Anyang en Jop van der Avert speelt voor Cheongju FC. Beide spelers zijn met hun club actief in de K-League 2. In het recente verleden speelden onder anderen Lars Veldwijk en Dave Bulthuis op het hoogste niveau in Zuid-Korea.

Video