Zonder paspoort naar Juventus: 'Ik werd gebeld door de broer van Chiellini'
Shane van Aarle (18) heeft Nederland ingeruild voor Italië. De verdediger brak dit seizoen door bij FC Eindhoven, had nog geen profcontract, maar tekende nu voor vier seizoenen bij Juventus. En dat allemaal na een telefoontje van Familie Chiellini.
© Pro Shots

Onlangs werd Van Aarle gepresenteerd door de Oude Dame. De jeugdinternational is een linksbenige centrale verdediger, comfortabel aan de bal en fysiek ijzersterk, die zich aan de Aalsterweg profileerde. En was ook nog gratis op te pikken, maar Juventus? 'Ik had door dat er wat dingen begonnen te spelen, maar ik besloot om het van me af te houden, zodat ik kon blijven presteren. Tot ik ineens een belletje kreeg, van mijn zaakwaarnemer. Het was zondagochtend, vlak na de wedstrijd tegen Vitesse (3-3). "Juventus wil je hebben en ze pakken door", zei hij. De wereld stond even stil. Alles ging een moment langs me heen.'
'Ik kon het zelf ook niet geloven. Ik wist niet wat ik moest zeggen, hoe ik moest reageren. Ik wilde ook niet té blij zijn', duidt Van Aarle zijn emoties op dat moment. 'Ik wist heus wel dat er interesse was. Maar kom eens op, Juventus. Dat is die club met dat shirt met die zwart-witte banen. De grootste club van Italië. Mijn vader en broer waren thuis. "Ga eens zitten", zei ik.'
Even later weet Van Aarle dat de interesse bloedserieus is. Geen luchtkasteel. Nee, de Oude Dame flirt met de tiener. 'Claudio Chiellini belde me ineens, de broer van Giorgio. Hij vertelde me dat hij al mijn wedstrijden had gezien, kon precies aanstippen waar ik me in moest verbeteren, maar was vooral enthousiast over mijn ontwikkeling. Plots zaten we samen het vak van verdediger uit te pluizen. Hoe ik in de box de spits moet dekken, dat ik de aanvaller meer moet voelen. Hij vond dat ik aan de bal erg goed was. Dat ik daar verschil in maak. En dat hij, maar eigenlijk iedereen bij de club, veel potentie ziet.'
'Weet je, ik had tot voor kort nog niet eens een paspoort. Sterker nog, ik had nog nooit een vliegveld gezien. Ik moest voor het eerst een vliegtuig in', lacht Van Aarle, die tijdens de laatste interlandperiode met Oranje Onder-19 voor het eerst moest vliegen. 'Ik heb mijn zaakwaarnemer gebeld. Wat moest ik nou? We hadden een spoedprocedure gestart en ik kon net op tijd mee. Alleen toen kreeg ik het volgende probleem: stond ik voor de douane, maar ik wist niet dat je geen vloeistoffen mee mocht nemen. Kon ik alles inleveren. Daar hebben de jongens wel om gelachen.'
Lees op VI PRO het hele verhaal van Shane van Aarle over zijn stap naar Juventus.






