Zeer grote kans op Engelse EL-finale na ruime zeges Man Utd en Spurs
Na de heenwedstrijden in de halve finales van de Europa League heeft het er alle schijn van dat we een Engelse finale gaan krijgen. Manchester United rekende in de eerste helft na een omstreden rode kaart al af met Athletic Bilbao, terwijl Tottenham Hotspur in eigen huis vrijwel geen moeite had met FK Bodø/Glimt.
© Pro Shots

Zowat alle inwoners van Bilbao waren donderdagavond uitgelopen om Athletic Bilbao te steunen. In San Mamés en op de straten van de Baskische stad. Zij wisten wel dat ze het met Oihan Sancet zonder een van de sterspelers moesten doen tegen Manchester United, dat Matthijs de Ligt en Amad Diallo zag terugkeren op de bank.
Al in de vijfde minuut gaven The Mancunians een waarschuwing via Alejandro Garnacho. De Argentijn scoorde, maar stond randje buitenspel. Na dat moment nam Athletic de wedstrijd over en werd André Onana getest door Álex Berenguer en Iñaki Williams, maar plots was daar weer United. Harry Maguire dook op als rechtsbuiten, slingerde de bal voor op Manuel Ugarte die de voor de 0-1 zorgende Casemiro bereikte.
Tik op de tekst boven de video om deze te bekijken.
Het publiek in San Mamés was met stomheid geslagen, en dat was het enkele minuten later nog meer. Rasmus Højlund werd naar het gras getrokken door Daniel Vivian en na ingrijpen van de VAR besloot scheidsrechter Espen Eskås niet alleen om de bal op de stip te leggen, maar ook een rode kaart te geven omdat werd geoordeeld dat Vivian de bal niet wilde spelen. Een vermeende handsbal van Garnacho in aanloop naar het moment werd niet gezien. Wat volgde was triple punishment, omdat de penalty werd gegeven, Vivian rood kreeg en Fernandes voor de 0-2 tekende. Vlak voor rust maakte de Portugees zelfs nog een treffer en schoot Noussair Mazraoui op de lat. Daarmee kwam de voor Rúben Amorim euforische, maar voor Ernesto Valverde dramatische eerste helft tot een einde.
In de tweede helft wilde Manchester United vooral geen schade oplopen. Dat gebeurde bijna toch, want Maguire trok Maroan Sannadi naar het gras. In Baskenland schreeuwde men moord en brand omdat men vond dat hij doorgebroken was, maar daar wilde Eskås niets van weten. In de problemen kwamen de Engelsen niet meer, die De Ligt zijn rentree nog zagen maken. Al met al was het een zeer teleurstellende avond voor alles en iedereen dat Bilbao ademt, maar een feestavond voor de Engelsen. Aankomende donderdag is de return op Old Trafford.
De wedstrijd tussen Tottenham en Bodø/Glimt kenmerkte zich voorafgaand aan het duel vooral door de schorsing van drie sleutelspelers van de Noren. Patrick Berg, Andreas Helmersen en Hakon Evjen waren er niet bij, want zij waren geschorst en daar kwamen ze zelf pas laat achter. Aan de kant van Spurs mocht Micky van de Ven starten.
Na nog geen minuut spelen was het al raak voor Tottenham. Richarlison kopte een voorzet door op Brennan Johnson, die zijn zeventiende treffer in alle competities maakte. James Madisson, die Ange Postecoglou verdedigde op de persconferentie, maakte er na ruim een half uur 2-0 van. Bodø/Glimt had vrijwel niets in te brengen, ook niet in de tweede helft. Op het uur maakte Dominic Solanke nog de 3-0.
Tik op de tekst boven de video om de openigsgoal te bekijken.
Spurs kreeg nog wat kansen, maar Bodø/Glimt deed in de slotfase nog wat terug en bracht de eindstand via Ulrik Saltnes op 3-1. Daardoor zal er toch nog wat hoop gloren bij de Noren, die onder meer FC Twente, Olympiakos en Lazio al wisten te verslaan in eigen huis. Aankomende donderdag wordt de return gespeeld in een van de meest noordelijke plaatsen van Noorwegen.







