'West Ham dient klacht in na cruciale VAR-ingreep in duel met Arsenal'
West Ham United hoopt dat het verloren thuisduel met Arsenal nog een staartje krijgt. Toonaangevende media in Engeland melden dat de club een officiële klacht heeft ingediend bij de Engelse scheidsrechtersorganisatie (PGMOL). Dit heeft allemaal te maken met een late VAR-ingreep.
© Pro Shots

In de vijfde minuut van de extra tijd maakte West Ham de 1-1 tegen Arsenal, via Callum Wilson. Het doelpunt werd gemaakt na een hoekschop, met het nodige duw- en trekwerk in het strafschopgebied. Op advies van VAR Darren England keek scheidsrechter Chris Kavanagh naar de situatie en beoordeelde hij dat er een overtreding was gemaakt op Arsenal-keeper David Raya en dat de goal werd afgekeurd.
Inmiddels is berekend dat het ruim vier minuten duurde voordat de arbitrage deze conclusie trok en dat Kavanagh zeventien keer naar de situatie heeft gekeken op het VAR-scherm. The Times en Sky Sports schrijven dat West Ham van mening is dat zo'n uitgebreide VAR-check bewijs is dat het besluit op het veld geen overduidelijke fout kon zijn van de arbitrage en dat het doelpunt dus geldig was.
Een klacht indienen bij de PGMOL heeft vaak niet veel zin voor een benadeelde club. Dat ultieme bewijs werd in 2023 geleverd rondom de competitiewedstrijd tussen Tottenham Hotspur en Liverpool. De PGMOL gaf toen na onderzoek toe dat een afgekeurd doelpunt van Luis Díaz toentertijd goedgekeurd had moeten worden en dat dit niet werd gedaan vanwege een 'menselijke fout'. De 2-1 uitslag in het voordeel van Tottenham bleef echter gewoon staan na het onderzoek. Saillant detail: de VAR bij Tottenham - Liverpool was England, die ook op de VAR-stoel zat tijdens West Ham - Arsenal.
Tekst gaat verder onder tweet
Analytici hopen dat de aandacht die er nu is voor het VAR-moment bij West Ham - Arsenal resulteert in een verduidelijking van de spelregels. Michael Owen is wel klaar met alle onduidelijkheden rondom duels bij hoekschoppen. 'Het was absoluut een overtreding op Raya, maar waren er op andere plekken in het strafschopgebied ook niet overtredingen te zien? Het is tegenwoordig praktisch onmogelijk om arbiter te zijn bij hoekschoppen. De autoriteiten moeten overwegen om met een nieuwe regel iets te doen aan deze farce.'
Keeper Mads Hermansen van West Ham is ook klaar met de onduidelijkheid. Hij weet door zijn keeperservaring als geen ander hoe vaak er overtredingen worden gemaakt op doelmannen en sprak zich uit op het clubkanaal. 'Als keeper zijnde snap ik niet dat je zo'n beslissing neemt na een seizoen waarin keepers altijd geblokt worden, waarin er getrokken en geduwd wordt bij hoekschoppen. Je kunt fluiten voor een overtreding, maar dan moet je het elke keer doen. Vraag maar aan elke keeper in deze competitie, er is aan ze getrokken en ze zijn op onreglementaire wijze geblokt door tegenstanders. Je moet consequent zijn in het gehele seizoen.'
Door het afkeuren van de goal behield Arsenal zijn voorsprong van vijf punten op achtervolger Manchestert City, dat nog een inhaalwedstrijd tegen Crystal Palace voor de boeg heeft. West Ham had het punt goed kunnen gebruiken in de strijd tegen degradatie.





