Waarom VI een nieuwe voorpagina heeft

Reacties

VI heeft vandaag de nieuwe voorpagina gelanceerd van de website en mobiele apps. Die is gebouwd om beter te kunnen voldoen aan onze missie: context bieden bij de dagelijkse stroom aan voetbalnieuws.

Waarom VI een nieuwe voorpagina heeft

Het ontwerpen van een nieuwe website lijkt verdacht veel op het maken van een opstelling. Een idee dat in theorie heel goed lijkt, kan in de praktijk tegenvallen. Zoals Wesley Sneijder inmiddels twijfels heeft bij het idee om hem tegen Frankrijk op te stellen als nummer 10, hebben wij nog eens kritisch gekeken naar onze voorpagina. Ook omdat wisselen soms noodzakelijk is om te blijven verrassen.

Kiezen voor context

Toen we in april 2017 onze nieuwe website introduceerden, deden we dat vanuit de overtuiging dat we de VI-bezoeker zo het best konden bedienen. In een tijd waarin knip-en-plak-sites elkaar proberen te concurreren door zo snel mogelijk, zo veel mogelijk ‘nieuws’ te publiceren met spectaculaire koppen, kiezen wij met VI nu voor meer context. Voor de nieuwsjunkies hebben we de Net Binnen-lijst met de laatste berichten, maar op onze voorpagina lichten wij de verhalen uit waarvan wij denken dat ze vertellen wat je écht moet weten. Dit is de plek waar wij ordening willen aanbrengen in de chaos van de hedendaagse voetbalwereld. Sinds 1965 brengen wij behalve het voetbalnieuws ook het verhaal achter het voetbalnieuws, daarin ligt het bestaansrecht van VI.

Onze voorpagina bleek helaas niet altijd even geschikt om dit verhaal achter het voetbalnieuws goed over te brengen. We hadden weliswaar de optie om berichten te rangschikken, maar daarna hield het binnen datgene wat we intern ‘de saaie blokkendoos’ noemden al snel op. Een artikel waarin we na maandenlang onderzoek aantoonden dat Nederlandse clubs in de uitverkoop stonden, zag er voor de bezoeker hetzelfde uit als een reactiestukje van drie alinea’s. Daardoor bleef vooraf alleen de kop over om mensen te verleiden, maar de urgentie van een genuanceerd stuk laat zich moeilijk vangen in vijf of zes woorden. Dat was de kern van het probleem: we willen context bieden op onze site, maar het ontwerp leende zich vooral goed voor korte, triggerende koppen.

De juiste formatie voor elk moment

De nieuwe voorpagina van onze sites en apps is zo gebouwd dat we veel beter kunnen inspelen op het moment. We zitten niet meer vast aan één stramien en kunnen net als een papieren krant makkelijk onze voorpagina aanpassen aan het nieuws. Die flexibiliteit is volgens ons online cruciaal. Op de dag van Ajax – Feyenoord willen we met een blok bovenaan onze site direct de belangrijkste artikelen over dat onderwerp bundelen, terwijl we op een reguliere voetbalzaterdag juist in een oogopslag meer wedstrijden willen laten zien. Zodat de liefhebber van de Eredivisie, Bundesliga of Premier League direct kan vinden waar hij naar op zoek is. We kunnen ook meer artikelen kwijt op onze voorpagina, waardoor onze bezoekers écht helemaal bij zijn als ze al onze stukken in de highlights bekeken hebben. Daarnaast kunnen we spelen met kleuren, hoofdbeelden en subtitels om beter uit te leggen waarom wij bepaalde verhalen extra de moeite waard vinden. Zodat de lezer weet wat hij kan verwachten voordat hij klikt. Journalistiek draait om vertrouwen en wij investeren daar met deze nieuwe voorpagina in.

En verder

Daarnaast hebben we op basis van feedback een aantal andere onderwerpen aangepakt:

• We zijn druk bezig geweest met het repareren van de notificaties en wedstrijdalerts in onze app. Door een technisch probleem hebben onze pushes de afgelopen tijd een flinke vertraging gehad, waardoor het zomaar kon voorkomen dat een gebruiker om twee uur ’s nachts een push ontving van een gemaakt doelpunt uit een wedstrijd van de avond eerder. Om in voetbaltermen een lang verhaal kort te maken: we hebben de trainer die verantwoordelijk was voor onze push aan de kant gezet en vervangen door een andere. Vanaf vandaag komen zodoende de wedstrijd- en nieuwsalerts weer snel binnen, ook zonder update van de app. Dat lijkt ons wel zo prettig.

• De bug van de uitbrekende advertenties die op iPhones en iPads je hele scherm overneemt, is verholpen. Na het installeren van de geüpdatete iOS-app breken advertenties niet langer automatisch uit en ook zwarte flitsen zouden niet meer voor moeten komen.

Tegelijkertijd blijven we doorwerken aan onze ideale formatie. Aan twee grote verbeterpunten wordt hard gewerkt. Zo merken we dat onze platformen het op dit moment moeilijk hebben bij grote aantallen bezoekers die via een nieuwsalert komen. Nu moet een stadion vol voetballiefhebbers zich door één tunnel wurmen, wat we zullen oplossen door slimmer met crowd control om te gaan. Een ander punt is het regelmatig opnieuw moeten inloggen, voornamelijk in de apps. Deze hoge irritatiefactor willen we snel verleden tijd maken.

Voor de comments hebben we nog geen wijzigingen doorgevoerd. Op dit moment zijn we aan het zoeken naar een duurzame oplossing, waarmee we de kwaliteit van de discussies op VI.nl kunnen verbeteren en het voor onze redactie zinvoller wordt om ons actief in dat gesprek te mengen.

Feedback

We zijn erg benieuwd wat jullie van onze nieuwe voorpagina vinden. In de browser zul je direct de nieuwe voorpagina zien, bij onze apps is eerst een update nodig (beschikbaar vandaag begin van de middag in de Play Store en App Store). Geef je reactie onder dit artikel of stuur een mail naar pieter.zwart@vi.nl. Mede op basis van de ontvangen feedback zullen we onze website en apps steeds blijven verbeteren.

Bekijk hier al onze video's
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.