Volgens bondscoach Spanje is EK al geslaagd: 'Wat ik voel is trots'
Spanje staat zondag in de EK-finale tegenover regerend Europees kampioen Engeland. Bondscoach Montse Tomé sprak haar waardering uit voor de ploeg van Sarina Wiegman en maakt haar borst nat voor de eindstrijd.
© Pro Shots

'Dit is het team dat we voor ogen hadden. We hebben er hard voor gewerkt. Dit jaar hebben we de puzzelstukjes op hun plaats gekregen, met de speelsters die we wilden. En nu staan we in de EK-finale', zei Tomé zaterdag op de vooruitblikkende persconferentie. 'Engeland heeft inmiddels meer ervaring met de uren voorafgaand aan zo’n finale, maar ook wij zijn daar sterker in geworden.'
Tomé verwacht een zware eindstrijd. 'Het wordt een zwaar bevochten finale tegen een geweldige tegenstander. We weten hoe veeleisend deze wedstrijd zal zijn, maar ik voel dat we op onze 23 speelsters kunnen rekenen. Ik denk niet aan druk. Wat ik voel is trots. We hebben geschiedenis geschreven door de halve finale én de finale te bereiken. We hebben onze doelen behaald. De droom was om zes wedstrijden te spelen, en dat gaan we doen. Engeland is de kampioen, wij gaan ervan genieten en alles geven.'
Volgens Tomé heeft Spanje het behalen van de EK-finale meer dan verdiend. 'Als we het over verdienen hebben: ik denk dat we een team zijn dat vecht met enorm veel energie. Dat wij hier staan is niet vanzelfsprekend. Aan de top krijg je niet altijd wat je verdient, maar dat maakt dit moment des te bijzonderder.'






