Voetblessure achtervolgde Timber: 'Trainde alleen dag voor de wedstrijd'

5Reacties

Jurriën Timber moest na het seizoen hoe dan ook onder het mes vanwege zijn enkel, maar de laatste weken kreeg de verdediger van Arsenal een nieuwe blessure. Desondanks speelde hij in de halve finale van de Champions League. 'Ik dacht: hoe ga ik dit nu doen?'

© Pro Shots

Voetblessure achtervolgde Timber: 'Trainde alleen dag voor de wedstrijd'

Timber vocht zich na zijn afgescheurde kruisband snel terug in de basis van Arsenal, maar opnieuw kreeg hij met blessureleed te maken. De verdediger kampte met een botje in zijn enkel dat pijn deed. 'Het werd erger en erger', vertelt hij in Matchday, de talkshow van muziekgroep Broederliefde. 'Ik heb bij Oranje een scan laten maken en de conclusie was dat ik aan het einde van het seizoen een operatie moest ondergaan. Ik wilde hoe dan ook doorspelen bij Arsenal, maar dat ging met moeite.'

Het is niet ongebruikelijk dat voetballers met pijnstillers spelen. 'Soms is de pijn veel erger. Ik heb meegemaakt hoe dat nu voelt. Ik trainde alleen nog maar een dag voor de wedstrijd', schetst de 23-jarige international zijn situatie.

In de eerste halve finale tegen Paris Saint-Germain in de Champions League kreeg hij daar een nieuwe blessure bij, in de hiel van de voet van de pijnlijke enkel. 'In de rust dacht ik: ik heb geen idee hoe ik dit moet uitspelen, want ik kon niet eens rennen. Maar in de tweede helft kreeg ik weer adrenaline en in de tachtigste minuut was het tijd om eruit te gaan.'

Timber vreesde de return tegen PSG te moeten missen. 'Ik heb die hele week niet getraind en was aan het stressen voor die tweede halve finale. Het deed zoveel pijn.' Maar de blessure van Timber kon niet veel erger, waardoor manager Mikel Arteta hem toch opstelde. 'De trainer denkt: Jur heeft een scan gemaakt, het kan niet erger worden, zorg maar dat je ready bent, maar hij ziet niet hoeveel pijn ik heb.'

Warming-up afwachten
Een dag voor de return trainde Timber weer mee om te kijken hoe het zou gaan. Niet best, was zijn conclusie. 'Ik maakte een overlap bij Saka. Rennen deed geen pijn, afremmen wel. Dus doen ik stopte met sprinten, dacht ik: dit wordt hem niet. Ik had echt last, maar de trainer zei tegen mij: ''Jur, neem je tijd.'' Lopen ging gewoon moeilijk.'

Timber zou een dag later de warming-up afwachten om te kijken of hij zou kunnen spelen tegen PSG. 'Bij mijn enkel wist ik dat ik aan het einde seizoen werd geopereerd. Ik wilde deze wedstrijden gewoon spelen. Maar nu had ik het gevoel dat het mij gewoon niet ging lukken. Maar adrenaline blijkt de beste drug te zijn.' Arsenal strandde en PSG won later de Champions League.

Inmiddels is Timber geopereerd. De verdediger geniet momenteel van een vakantie en zal in juli met Arsenal aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen beginnen. The Gunners beginnen de Premier League met een topper en gaan op zondag 17 augustus op bezoek bij Manchester United.