Vitesse-icoon Kashia (38) emotioneel bij afscheid als international

3Reacties

Voormalig Vitesse-aanvoerder Guram Kashia heeft dinsdag afscheid genomen als international van Georgië. De 38-jarige recordinternational van het land werd tijdens en na het oefenduel met Roemenië in Tbilisi in de schijnwerpers gezet en geëerd.

© Pro Shots

Vitesse-icoon Kashia (38) emotioneel bij afscheid als international

Georgië en Roemenië wisten zich niet te plaatsen voor het WK en daarom stond er niet heel veel op het spel bij het oefenduel in de Georgische hoofdstad. Daar namen zo'n vijftienduizend toeschouwers afscheid van 129-voudig international Kashia, die van 2010 tot 2018 bijna driehonderd officiële wedstrijden voor Vitesse speelde.

De aanvoerder van Georgië, wiens contract bij het Slowaakse Slovan Bratislava eind deze maand officieel afloopt, gaf eerder al aan dat hij zijn carrière na dit seizoen ook zo goed als zeker beëindigt. Vorig jaar sprak Kashia nog de hoop uit zijn actieve loopbaan af te kunnen sluiten bij Vitesse, maar dat bleek vanwege de financiële situatie in Arnhem niet mogelijk.

Tegen Roemenië deed Kashia 66 minuten mee, waarna hij door een erehaag van teamgenoten en internationals van Roemenië en onder luid applaus van de toeschouwers het veld verliet. Ook na de wedstrijd scandeerden de supporters massaal zijn naam en door zijn teamgenoten werd hij gejonast.

Kashia, die tot tranen was geroerd, ontving onder andere een ingelijst shirt als dank voor zijn jaren bij de nationale ploeg. Het hoogtepunt voor Kashia als international was zijn deelname aan het EK van 2024. Georgië had zich tot dat jaar nog nooit geplaatst voor een eindtoernooi.