Vitesse-achtige taferelen in Portugal: Boavista vecht faillissement aan
Boavista heeft vrijdag een faillissement aangevraagd. Daarbij werd echter wel aangetekend dat de club vecht voor haar voortbestaan. De club gaat in beroep tegen het verliezen van de proflicentie.
© Pro Shots

Vrijdag werd een beroep van Boavista al verworpen. De club zette vol in op een uitstel van betaling aan diverse schuldeisers. De club vroeg dertig dagen om een herstelplan te finetunen, waardoor de club het faillissement af kon wenden. Daar werd door de rechters niet op ingegaan, maar Boavista geeft de toekomst niet zomaar op.
‘We gaan uiteraard in beroep’, vertelt Boavista in een statement. De club kan nog één keer vechten voor zijn voortbestaan. Binnen tien dagen moet een nieuw officieel beroep aangetekend worden. Dat gaat de club dan ook doen. Wellicht tegen beter weten in, maar de club wil per se in leven blijven.
De club uit Porto degradeerde vorig seizoen ondanks vele tussentijdse aankopen (onder wie ook Marco van Ginkel) kansloos uit de hoogste afdeling. De club kreeg wegens financieel wanbeleid vervolgens geen licentie voor het tweede niveau. Afgelopen zomer bleek dat de chaos zo groot is dat zelfs een herstart in Liga 3 en het zogeheten Campeonato Portugal Ap. Campeão (het vierde niveau) er niet in zit.
Volgens de licentiecommissie in Portugal heeft Boavista nog veel schulden openstaan, onder meer aan spelers, stafleden en de belastingdienst. De kampioen van 2001 kan bij de huidige uitspraak van het gerechtshof zelfs geen doorstart op het vijfde niveau maken. En dat probeert de club te voorkomen, omdat het dan definitief failliet is.
In Nederland kende Vitesse ook een situatie waarin uit de dood op is gestaan. De club was de proflicentie kwijt, maar keerde deze week terug in het betaalde voetbal.






