'Verzoek Real is Infantino te gortig: géén WK voor clubs om de twee jaar'

34Reacties

Real Madrid en diverse andere clubs uit Europa en Zuid-Amerika zouden graag zien dat de FIFA het WK voor clubs om de twee jaar zou organiseren, maar voorzitter Gianni Infantino ziet vooralsnog geen mogelijkheden daarvoor.

© Pro Shots

'Verzoek Real is Infantino te gortig: géén WK voor clubs om de twee jaar'

Dat meldt de Amerikaanse tak van ESPN, in navolging van berichtgeving door The Guardian. De Britse krant schreef vorige week al dat Real tijdens het toernooi met het voorstel kwam om het vernieuwde WK voor clubs niet om de vier jaar, maar om de twee jaar te houden. Dit heeft alles te maken met de extra inkomsten die deelname aan het toernooi oplevert. ESPN meldt dat behalve Real ook andere clubs uit Europa en Zuid-Amerika om die reden voorstander zijn van een club-WK om de twee jaar.

De FIFA heeft echter geen plannen om de frequentie van het WK voor clubs te verhogen, omdat de veelvuldig bekritiseerde Infantino naar verluidt zou vinden dat er dan sprake is van overkill. De UEFA is nu al niet blij met de toevoeging van het 32 teams tellende toernooi aan de internationale speelkalender. Ook de FIFA beseft volgens ESPN dat er geen ruimte is voor een WK voor clubs om de twee jaar. Bovendien zou dat zorgen voor een conflict met de UEFA, wat niet in het belang is van de wereldvoetbalbond.

2029
Vooralsnog wijst alles er dus op dat er in 2029 weer een WK voor clubs-nieuwe stijl komt. De FIFA heeft Qatar volgens ESPN en The Guardian op het oog als mogelijke organisator, waardoor het toernooi net als het WK 2022 weer in de winter zou moeten worden gespeeld. Aangezien dat nog meer problemen oplevert met de internationale speelkalender, zou het ook een optie zijn om het WK voor clubs te houden in een of meerdere gastlanden van het WK 2030, Marokko, Portugal en Spanje.