Van Persie laakt 'cynisme' rondom Sterling: 'Kan ik heel slecht tegen'

37Reacties

Robin van Persie is blij dat het seizoen erop zit bij Feyenoord. De trainer van de Rotterdammers loodste de club uiteindelijk naar een tweede plaats, maar dat ging met de nodige moeite. Van Persie ging ook in op de sfeer rondom Raheem Sterling, met wie hij zondagavond om de tafel gaat. 

© Pro Shots

Van Persie laakt 'cynisme' rondom Sterling: 'Kan ik heel slecht tegen'

Feyenoord won zondagmiddag van Zwolle, maar de tweede plaats was al eerder binnengehaald door de Rotterdammers. In Overijssel leken de mannen van Van Persie niet in de problemen te komen, maar dat zag de trainer anders. 'Makkelijk was het niet, want we misten veel kansen. We hadden vaker dan twee keer moeten scoren. Het leek misschien makkelijk, maar dat gevoel had ik niet. We hebben wel terecht gewonnen en het is lekker om de zomer in te gaan met de punten op zak.' 

Cynisme rondom Sterling
Sterling stond tegen Zwolle in de basis, maar kon weer niet imponeren. 'Hij was wat ongelukkig op sommige momenten, met zijn keuzes aan de bal', zag ook Van Persie. 'De tweede helft had hij wel wat goede acties. Het was jammer dat daar geen goal uitkomt.' 

'Waar ik persoonlijk wel moeite mee heb is het cynisme rondom zijn persoon', vervolgt de trainer. 'Ik vind dat respect meer op zijn plaats is. Het hele sfeertje rondom hem, kan ik slecht tegen. Iedereen moet daarin zijn plek kennen. In Nederland slaan we misschien een beetje door. Het is een speler met meer dan tweehonderd doelpunten in Engeland. Even los van of je hem goed vindt spelen of niet, dat is ieders recht om iets van te vinden, maar dat wij als voetballand daar zo mee omgaan, vind ik heel slecht.' 

Zondagavond gaat Van Persie met Sterling zitten. 'Ik ga met vanavond met hem zitten. We hebben een diner met elkaar en dan zal ik een momentje met hem hebben.' 

Van Persie was blij dat het seizoen er nu opzat voor Feyenoord. 'Ik ben zeker toe aan vakantie. Het was een lang en zwaar jaar, met mooie en minder mooie momenten. Zo is ook het leven. Ik heb dat net ook aan de jongens verteld: het gaat erom hoe je met tegenslagen omgaat. Uiteindelijk maak je daarin het verschil als sportman om richting de top te gaan. Die hebben we genoeg gehad dit seizoen, maar we zijn doorgegaan met z'n allen. Het is nu tijd om even mentaal en fysiek bij te komen. Het is prima dat het er nu opzit en dan vol goede moed naar volgend seizoen.' 

Shaqueel
Niet alleen als trainer zal Van Persie een mooie middag hebben gehad. Hij kon zijn zoon Shaqueel, na maandenlang blessureleed, inbrengen tegen Zwolle. De spits was na afloop erg blij met zijn terugkeer op het veld. 'Ik heb er een tijdje uitgelegen. We hebben keihard gewerkt samen met de medische staf. Ik denk dat dat goed is gegaan, want ik ben best snel terug. Dat ik met een wedstrijd de vakantie in kan gaan is heel lekker.' 

'In het begin dachten we dat het erger was. In mijn hart heb ik altijd geloofd dat ik dit seizoen nog in actie zou komen. Dat was mijn motivatie. Het liefste wil ik nu door en fitter worden. Maar nu gaan we ervoor om in de voorbereiding topfit te worden. Daar kijk ik naar uit. Ik ga in ieder geval goed doorwerken deze vakantie.'