Van Persie: 'Ik had meer klasse van Wesley verwacht'
Robin van Persie is teleurgesteld in Wesley Sneijder, die in de Voetbal International vertelde een gesprek met hem te willen. 'Echte persoonlijkheden hebben geen blad of krant nodig om hun punt duidelijk te maken.'
© Pro Shots

'Als je een collega-international uitnodigt, doe je dat door de telefoon te pakken en bespreek je de dingen samen', vertelt Van Persie in het AD. 'Als Wesley mij had gebeld, was hij van harte welkom geweest. We hadden een prima gesprek kunnen hebben.'
'Maar ik sta nu versteld van de handelwijze van Wesley. Moet heel Nederland nu opeens meegenieten van een meeting tussen Sneijder en Van Persie? Wat is in vredesnaam het nut van zo’n gesprek als je dat van tevoren openbaar maakt aan de media en het publiek?'
Van Persie is het niet eens met Sneijder dat de speler van Real Madrid de vaste vrijetrappennemer was. 'Absolute onzin. Je kunt de teambesprekingen van Oranje erbij nemen. Van Basten heeft mij daarin altijd als een nemer van vrije trappen aangewezen.'
'Ik was bij Van Basten altijd de man die een vrije trap kon nemen. Er was voor mij op dat moment net zo veel recht als voor Wesley. Dat kun je bij de bondscoach ook gewoon checken. Wesley moet niet de indruk wekken dat hij de enige vrijetrappennemer was op dat moment. Het moet bovendien geen welles-nietesverhaal worden.'
De voormalig Feyenoorder had dit niet zien aankomen. 'Ik ben echt verbaasd over het feit dat hij hier nu, terwijl de kwalificatie voor het WK al is begonnen, publiekelijk een discussie over aanzwengelt. Ik had meer klasse en persoonlijkheid van hem verwacht. Echte persoonlijkheden hebben geen blad of krant nodig om hun punt duidelijk te maken.'
'Ik vind hem een goede voetballer, voor wie ik waardering heb binnen het Nederlands elftal. Ik vind het alleen onnodig dat hij de boel openbaar heeft gemaakt, terwijl we binnen Oranje nog zo hadden afgesproken dat alle problemen binnenskamers zouden worden opgelost. Ik hoop dat het in de toekomst op een sjiekere manier gebeurt. Ik houd niet van spelletjes en ben ook geen kleine jongen meer die terecht moet worden gewezen.'
Van Persie had de kwestie graag tijdens het EK nog uit de wereld geholpen, maar weet waar het fout ging. 'We hadden het er na de wedstrijd in het hotel over kunnen hebben. Desnoods bij het ontbijt. Maar na die verloren partij koos Wesley ervoor om - zonder goedkeuring van de bondscoach - met zijn familie in een ander hotel te gaan slapen. Als je het nu toch over teamafspraken hebt...'






