Van Oostveen 'overrompeld' door succes van EK vrouwenvoetbal

Reacties

De twaalfde editie van het EK vrouwenvoetbal is het meest succesvolle vrouwenevenement dat de UEFA ooit organiseerde. Het aantal views via social media was ongekend, kijkcijferrecords sneuvelden en de bezoekersaantallen rezen de pan uit. Toernooidirecteur Bert van Oostveen is 'overrompeld'.

Van Oostveen 'overrompeld' door succes van EK vrouwenvoetbal

In totaal bezochten 240.000 mensen tijdens het EK voor vrouwen de stadions. Hoogtepunt was de finale tussen Nederland en Denemarken in De Grolsch Veste, die met 28.185 toeschouwers tot de nok toe vol zat. Het totale aantal is een verbetering ten opzichte van het EK in Zweden, in 2013, dat 216.000 bezoekers trok. Waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat toen nog slechts twaalf teams meededen en niet zestien, zoals dit jaar. Bovendien was de finale tussen Duitsland en Noorwegen in een groter stadion dan De Grolsch Veste.

Niettemin is de organisatie meer dan tevreden. 'We zijn overrompeld door het succes', zegt Van Oostveen. 'Toen we voorafgaand aan het toernooi nadachten over een doelstelling kwamen we uit op een ondergrens van 180.000 bezoekers. Die hebben we ruim gehaald, zelfs als Nederland niet door de groepsfase heen was gekomen. Dan waren het waarschijnlijk rond de 225.000 bezoekers geweest.'

Opvallend is het aantal bezoekers uit het buitenland. Veertig procent, ten opzichte van tien procent in 2013. Van Oostveen: 'Het EK in Zweden trok veel bezoekers uit de omringende Scandinavische landen. En de Duitsers waren massaal afgereisd. Dit jaar was Duitsland wederom goed vertegenwoordigd, maar ook België, Zweden en IJsland. Dat begint op het EK voor mannen te lijken, in Madurodam formaat dan.'

Het was vooraf nog de vraag hoe de wedstrijden, naast die van Nederland, zouden worden bezocht. De halve finale tussen Oostenrijk en Denemarken in Breda trok bijna elfduizend bezoekers. Op de tweede plaats komt de groepswedstrijd tussen Zweden en Duitsland, ook in Breda, met ruim negenduizend mensen. Een dieptepunt was Italië-Rusland op Het Kasteel in Rotterdam, met nog geen dertienhonderd.

De UEFA zal er niet van wakker liggen. 'Zij zijn net als wij positief verrast', zegt Van Oostveen. 'Vooral door de kijkcijfers. Zij zien ook dat de sport volwassen is geworden en niet meer weg te denken is uit hun organisatie.'

Voor het toernooi was een budget beschikbaar van twaalf miljoen euro. Door de hoge bezoekersaantallen levert de recette de UEFA één miljoen meer op dan begroot. 'Hoewel de intentie nooit is geweest winst te maken', zegt Van Oostveen. 'We wilden het EK gebruiken als podium voor het vrouwenvoetbal. Als onze intentie was eraan te verdienen, dan hadden we andere prijzen moeten hanteren.'

De organisatie kreeg 2,5 miljoen van het ministerie van Volksgezondheid, waarvan vooraf in alle zeven speelsteden activiteiten werden opgezet. Van masterclasses tot clinics voor meiden. In Breda leidde zo'n clinic tot het opzetten van een vrouwenvoetbalacademie.

Bekijk hier al onze video's
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.