Van Gaal pakt Gullit aan op persconferentie: 'Het is onzin'
Louis van Gaal heeft Ruud Gullit van repliek gediend na diens kritiek op de rol van zwarte assistent-bondscoaches bij Oranje. Deze week zei Gullit in Helden Magazine dat de rol van assistenten als hijzelf, Patrick Kluivert, Henk Fraser en Edgar Davids te beperkt was of is. Van Gaal kan zich daar absoluut niet in vinden en noemt de uitspraken 'onzin'.
© Pro Shots

'Ik verbaas me altijd dat hij vanuit zijn woning in Italië, of Amsterdam-Zuid, kan zien of een assistent-trainer een training geeft of niet', reageert Van Gaal tijdens de persconferentie voor het duel met Polen op een vraag over de uitlatingen. 'Deze week heeft Edgar Davids een Italiaanse droogtraining gegeven. Wat dat inhoudt? Omdat ik de spelers niet wilde belasten, oefenden we droog, zodat de intensiteit wat lager was. Dat doen ze in Italië bijna iedere dag, of niet?', vraagt Van Gaal aan de aanwezige Denzel Dumfries, die instemmend reageert.
'Omdat hij (Davids, red.) heel lang in Italië heeft gespeeld, kan hij dat beter dan ik', licht de bondscoach toe. 'Hij heeft dus de training gegeven. Je kunt van alles zeggen en het wordt niet tegengesproken, behalve als de bondscoach iets zegt. Henk Fraser is een hoofdtrainer in Nederland. Hij heeft groots gepresteerd met kleine ploegen. Hij heeft ook trainingen gegeven bij Louis van Gaal. Dan moet je wel goed zijn. Hij heeft nu een fantastische job gekregen bij FC Utrecht. Ik heb er alles aan gedaan om Fraser te behouden. Ik heb Frans van Seumeren gebeld.'
'Nu geeft Edgar Davids ook trainingen. Dat heeft hij al een aantal keer gedaan. Thuis op de stoel kun je niet beoordelen of een assistent een training geeft. Bij mij geeft iedere assistent trainingen. Danny Blind is het hoofd van de scouting en analyse, dus hij kan er niet altijd bij zijn. Dan moet Fraser of Davids het doen. Het is dus onzin', concludeert Van Gaal over de uitspraken van Gullit. Die zei dat Fraser 'misschien één keer' een training gaf, dat hij zelf onder Dick Advocaat geen trainingen gaf en dat hij na de aanstelling van Davids het gevoel kreeg dat de KNVB dacht: we moeten wel weer iemand hebben die donker is.






