Van Dijk over 'lastige horde': 'Mosterd na de maaltijd? Dat niet'

Praat mee!

Het waren lastige omstandigheden in Finland, vond aanvoerder Virgil van Dijk van Nederland. Zeker na een slopend seizoen. De captain keek ook alvast uit naar de terugkeer in de Euroborg. 'Echt heel veel zin in.'

© Pro Shots

Van Dijk over 'lastige horde': 'Mosterd na de maaltijd? Dat niet'

Van Dijk kreeg de vraag hoe hoog de eerste horde was die het Nederlands elftal moest nemen. Oranje begon zaterdagavond pas aan de WK-kwalificatiecampagne, omdat Oranje in maart nog het tweeluik in de Nations League tegen Spanje speelde.

'Die eerste horde is altijd lastig', zei de captain bij de NOS na de 0-2 zege. 'Zeker na zo'n lang seizoen. Dat is de realiteit. Mosterd na de maaltijd? Dat niet, want ik wil naar het WK en dit is de start van de cyclus.'

De verdediger vond dat het Nederlands elftal een uur lang goed speelde en de 0-3 had moeten maken in Helsinki. 'Een 0-2 voorsprong is een lastige tussenstand, omdat het moeilijk kan worden als ze er eentje maken.'

Van Dijk vertelde dat erop is gehamerd om sterk te starten tegen Finland. 'Ik weet niet precies hoe vaak, maar we zijn een aantal wedstrijden op achterstand gekomen. Daarom was het belangrijk om nu goed te beginnen. We hebben de nul gehouden en de drie punten gepakt.'

Hij erkende dat het entertainmentgehalte zakte in het laatste half uur. 'Natuurlijk wil je iedereen vermaken en het beste voetbal op de mat leggen, maar je hebt ook met een tegenstander te maken die meer druk ging zetten. We hebben het eerste uur goed gespeeld en zijn geduldig gebleven tegen een team dat inzakt.'

Terugkeer in Groningen
Dinsdag keert Van Dijk voor de tweede keer sinds zijn vertrek bij FC Groningen terug in de Euroborg. De wereldverdediger kijkt daarnaar uit. 'Het is de plek waar het voor mij allemaal begonnen is als professioneel voetballer. Ik heb er echt heel veel zin in', glunderde hij.