Van der Veen vertelt na EK-winst met Oranje Onder-19 wat hem vooral trots maakt

4Reacties

Succescoach Peter van der Veen van EK-winnaar Oranje Onder-19 is er vooral trots op hoe het teamgevoel de Nederlandse talenten verder heeft gebracht. Dit zei de vertrekkende trainer na zijn terugkeer in Nederland.

© Pro Shots

Van der Veen vertelt na EK-winst met Oranje Onder-19 wat hem vooral trots maakt

Van der Veen sloot zijn periode bij de KNVB af met een hoofdprijs, hierna gaat hij bij VfL Wolfsburg aan de slag als assistent van Paul Simonis. De 53-jarige coach moest bij Oranje Onder-19 omgaan met spelers van verschillende achtergronden. In het licht van vandaag, met al de nare dingen die gebeuren in de wereld, overheerst er bij Van der Veen trots. 'Wij laten met al die culturele achtergronden zien dat je één team kan zijn. En dat je oranje kleurt als je met elkaar dat shirt aantrekt.'

Dat zorgt voor gevoelens bij Van der Veen, zo beaamde hij bij Ziggo Sport. 'Dat emotioneert me gewoon. Want het zijn zulke bijzondere gasten elke dag om je heen. En als je ziet hoe dat met elkaar omgaat, dan is het gewoon mogelijk. Als je elkaar maar respecteert en elkaar in zijn waarde laat. Dan ben ik een beetje een zacht ei en dan schiet ik vol.'

Het teamgevoel was goed bij Oranje Onder-19, dat afgelopen donderdag de EK-finale won van Spanje. 'We hebben onze spelers altijd benaderd als mens. En ik denk dat ze dat altijd gevoeld hebben. Als ze bepaald gedrag vertoonden schoven we ze niet gelijk opzij, maar vroegen we juist door. Wat er aan de hand was, of we iets voor ze konden doen, of er iets speelde. We speelden het niet gelijk op het voetbal', probeerde Van der Veen het recept achter de succesformule te vinden.

Het was voor het eerst sinds de huidige opzet van het jeugdtoernooi dat Nederland Onder-19 Europees kampioen werd. Speler Kees Smit viel daarbij dubbel in de prijzen als topscorer en Beste Speler van het Toernooi.