Urby weet het niet, winnaar Henk verliest en Frank bluft
In de rubriek VI.NababbeL staat VI.nl aan het begin van de week stil bij het voorbije voetbalweekeinde, waarbij we ons vooral concentreren op de Eredivisie. Heb je tips en suggesties over hoogte- en dieptepunten, mooie goals, saillante uitspraken of wat dan ook: schroom niet en mail! Ajax kroonde zich zondag overtuigend tot koploper van de Eredivisie door PSV met 4-1 opzij te zetten. Het was de zesde zege in successie, een reeks die des te indrukwekkender is gezien de tegenstanders, waaronder NEC, FC Groningen en FC Twente. Uitblinkers in het treffen met PSV waren Luis Suárez en Urby Emanuelson. Waar de Uruguayaan al weken uitblinkt, lijkt de Nederlander zich te herstellen van een matige seizoenstart. Hij is hot, nota bene als linksbuiten. 'Als iedereen fit is, moet ik misschien wel met de trainer om de tafel om te kijken waar ik het beste tot mijn recht kom. Ik weet het ook niet', aldus de speler die in het verleden veelal als linkshalf en linksback opereerde.
© Pro Shots

data-height="125" data-width="395" data-align="right" data-caption="" src="http://www.vi.nl/upload/566ebe7c-9ff2-4420-bde9-5ed9592b7b68_image4647420979451344448.jpg" /> In de schaduw van Ajax bivakkeert ook NAC Breda op kop. De ploeg van coach Robert Maaskant won de laatste drie duels en incasseerde in de laatste vijf wedstrijden slechts één treffer: Edson Braafheids mazzelgoal in het treffen met FC Twente, de enige verliesbeurt in de laatste negen competitieduels. Van Heracles Almelo won NAC met 3-0 dankzij een sterke tweede helft. Daarin bleek opnieuw dat het middenveld met Tommie van der Leegte, Edwin de Graaf en Kees Kwakman een van de betere in de Eredivisie is, en dat de defensie nauwelijks te slechten is. Maaskant weigert desondanks te geloven in titelkansen. 'Onze concurrenten, zie ik nog steeds niet als échte concurrenten', vertelde hij over titelkandidaten AZ en Ajax. Na een goede start zakt ADO Den Haag weg op de ranglijst. De ploeg van coach André Wetzel heeft de laatste vijf duels verloren en staat nog één puntje boven de rode streep. Zowel tegen SC Heerenveen als tegen Willem II verloor ADO in de slotfase, beide keren door een speler die werd uitgefloten door de Haagse aanhang. Vorige week was dat Bonaventure Kalou. Zondag was het Frank Demouge, die drie jaar geleden bijna bij de Haagse club had getekend. Wetzel blijft positief. 'Toch hebben we tegen Heerenveen en Willem II laten zien dat we in de Eredivisie thuishoren.' En: 'Hoe moeilijker het wordt, hoe beter ik ga functioneren.'
De Graafschap beleeft eveneens een magere periode met slechts één punt uit acht duels sinds de ploeg van trainer Henk van Stee op 21 september van ADO won. Na die zege scoorden De Superboeren tweemaal, dat is wel héél weinig. Zondag was FC Groningen veel te sterk. De Groningers speelden niet eens goed, maar hadden volop kansen de score hoger op te voeren dan 3-0. Ook Van Stee blijft positief: 'Ik blijf rustig. Ja, ik ben een winnaar en dan doet dit pijn. Maar winnaars geven niet op.'
Ten slotte prolongeert PSV de status van not. Het klopt van geen kanten in de ploeg van coach Huub Stevens. Blijkt ook uit de woorden van aanvoerder Timmy Simons. 'We moeten elke linie versterken', aldus de aanvoerder. Ook de Belg blijft natuurlijk positief, ondanks de achterstand van zeven punten op de twee koplopers: 'Dat zijn we inderdaad niet gewend, maar moeten we dan de handdoek in de ring gooien?' Twee coaches waren dit weekeinde boos op hun eigen aanhangers. André Wetzel mopperde over ADO-fans. 'Ik heb dingen van de tribunes gehoord waar ik niet blij van werd. De oude reputatie mag niet weer terugkomen. Onze grootste zorg ligt niet bij het elftal, maar bij de supporters. Het is te hopen dat het negativisme niet weer de overhand krijgt. Het gaat nu juist zo goed met ADO, laat dat zo blijven.'
In Groningen was Ron Jans laaiend toen supporters de entree van Paul Matthijs (foto) met gejoel begroetten. 'Onbegrijpelijk en schandalig. Paul heeft twee jaar geknokt om terug te komen en dan wordt hij zo ontvangen. Hij is bovendien een jongen van de club. De supporters moeten niet aan mijn spelers komen. Met zo'n ontvangst kan ik niet leven. Heel triest.'
1. Op prachtige wijze kreeg Frank Demouge het Haagse publiek stil. Met zijn linker krulde de Willem II-spits de bal in de verre kruising. 2. Een beste manier om te scoren. Tim Cornelisse nam buiten de zestien ineens een afvallende bal op zijn rechter. Keeper Kenny Steppe hoorde de bal alleen maar langsvliegen. 3. Met een fraaie halve omhaal zette Ellery Cairo NAC op voorsprong. Dat mocht ook wel, want hij had al drie jaar niet gescoord. 4. Roy Beerens stiftte heel beheerst van dichtbij de bal over doelman Michel Vorm. 5. De opzet was schitterend, mede dankzij Claudemir en Nick Hofs, het intikkertje van Santi Kolk simpel, maar de complete goal was een voorbeeld van goed teamspel. We telden dit weekeinde vier jubilarissen. Kees Kwakman zegevierde met NAC in zijn 150ste competitieduel. Eljero Elia en Nick van der Velden staan op honderd, Elia speelde gelijk met FC Twente, Van der Velden deed dat met AZ. En Arjan Swinkels vierde zijn vijftigste optreden met de winst op ADO. Urby Emanuelson wees in het Algemeen Dagblad naar de recente historie van Ajax-PSV: 'Vandaag is toch een soort ommekeer. PSV in Amsterdam, dat betekende als Ajacied altijd op zijn minst twee punten inleveren. PSV incasseert ook nooit veel doelpunten, maar vandaag verliest het en dan gelijk met vier tegengoals. Het is allemaal niet des PSV's, maar daar ga ik verder niet over.'
'Ik hoorde een schreeuw in de kleedkamer en ik dacht: die vinger zit weer goed', vertelde Gertjan Verbeek over de blessure van Henk Timmer. De Feyenoord-doelman had een pink uit de kom na een vrije trap van Theo Janssen.
'Ze moeten vooral over me gaan zingen', blufte Frank Demouge nadat hij met een prachtgoal Willem II had laten winnen van ADO. De spits was het gehele duel uitgescholden door Haagse fans. 'Ik zie het maar als een compliment. Over een onbelangrijke speler gaan ze niet zingen, denk ik.' En nog even pesterig: 'Dit is wel een van de mooiste goals die ik gemaakt heb.'
Zijn coach, Andries Jonker, weet dat Willem II enkele duels heeft gewonnen zonder écht beter te zijn. 'Het lijkt geluk, maar het gebeurt zó vaak dat er een verklaring voor moet zijn. Ik denk dat het te maken heeft met enerzijds keihard werken en anderzijds de aanwezigheid van Frank Demouge en Saïd Boutahar. Dat zijn twee spelers die de meeste andere ploegen van ons niveau niet in huis hebben', aldus de trainer in het Brabants Dagblad. Karim El Ahmadi was terug bij FC Twente. Ook Theo Janssen merkte dat. 





